In het Californische Woodland Hills opent de eerste Amazon Fresh supermarkt de deuren: de winkel combineert een vrij traditioneel assortiment met innovatieve technologie, waaronder een slimme winkelkar en de kassaloze ‘check-out’.
Competitieve prijzen
Amazon heeft grote plannen met de nieuwe keten van fysieke supermarkten, naast het nogal hoog in de markt gepositioneerde Whole Foods en de kleine, volautomatische Amazon Go-gemakswinkels. De nieuwe formule wil competitieve prijzen bieden voor een aanbod dat zowel bekende A-merken omvat als het Whole Foods huismerk 365, het huismerk Fresh, en veel verse producten. Een traiteurafdeling bereidt ter plaatse maaltijden, warme broodjes, pizza’s, gebraden kip en vers brood. Klanten kunnen dat lekkers vooraf bestellen via de app.
Shoppers zullen in de zowat 1000 m² grote winkel gebruik kunnen maken van de intelligente Dash-winkelkarren, die uitgerust zijn met sensoren en beeldherkenning: de winkelkar herkent de producten die de klant erin plaatst en rekent ze meteen aan. Zo is aanschuiven aan de kassa niet langer nodig. Prime-leden kunnen vanuit de winkel online boodschappen dezelfde dag laten bezorgen of komen ophalen; er is ook een afhaal- en retourpunt voorzien voor online bestellingen op amazon.com. Voor productinformatie kunnen klanten terecht bij Alexa kiosken: gewoon vragen “Alexa, waar vind ik de ketchup” en meteen antwoord krijgen. Thuis kunnen shoppers Alexa al een boodschappenlijstje laten opstellen.
De winkel wordt eerst geopend voor een beperkte klantengroep, op uitnodiging. De komende weken gaat hij ook open voor het grote publiek. Daarna staan er alvast drie bijkomende openingen van de formule op stapel. Het lijkt duidelijk dat Amazon met dit nieuwe concept eindelijke een échte concurrent wil worden van traditionele supermarktketens als Kroger of Albertsons.