Amazon heeft aangekondigd dat het een flink aantal prijzen bij de supermarktketen Whole Foods permanent gaat verlagen. Door het nieuws kregen de aandelen van de concurrentie alvast een fikse tik te verwerken.
Imago verbeteren
De prijsverlagingen betreffen de best verkopende producten van Whole Foods en gaan al vanaf maandag in. De komende maanden zullen er volgens Amazon nog een pak meer prijsverlagingen volgen, dankzij de schaalvergroting die Whole Foods kan bereiken na de overname.
De prijsverlagingen zijn ook een eerste poging om van Whole Foods een supermarktketen te maken die voor iedereen aantrekkelijk is. De keten heeft immers het imago bijzonder duur te zijn en enkel te focussen op zogenaamde ‘hipsters’. Twee jaar geleden kreeg ze nog een waarschuwing van de consumentenwaakhond van New York, omdat ze bepaalde producten stelselmatig tegen een verhoogde prijs verkocht.
Klap voor concurrentie
Het nieuws van de prijsverlagingen is goed nieuws voor de consument, maar bijzonder slecht nieuws voor de concurrentie. De overname van Whole Foods zorgde al voor een serieuze schokgolf op de beurzen en dit nieuws doet daar nog een schepje bovenop. Zowel de aandelen van Kroger, Target, Walmart als die van Ahold Delhaize kregen dan ook een fikse tik.
Zo daalde het aandeel van Ahold Delhaize, dat meer dan de helft van zijn omzet uit de Verenigde Staten haalt, bij de opening van de beurs in Amsterdam met meer dan 5%. Bovendien vrezen analisten nu voor een ware prijzenoorlog in de Verenigde Staten, wat de aandelen nog meer onder druk zou zetten.