Amazon valt het supermarkt-landschap met meerdere concepten tegelijk aan: na de groei van thuislevering in de coronacrisis, breidt niet alleen de kassaloze Amazon Go-formule verder uit, er komen ook “gewone” supermarkten bij.
Met of zonder kassa
Amazon heeft tijdens de coronacrisis de wind in de zeilen: e-commerce explodeert en ook de vraag naar thuislevering van voedingswaren (AmazonFresh) steeg aanzienlijk in de voorbije maanden. Het weerhoudt de retailreus er echter niet van om ook verder in te zetten op fysieke groei, met name in de voedingsdistributie. Het bedrijf van ’s werelds rijkste man, Jeff Bezos, plant op korte termijn nog minstens zes nieuwe fysieke supermarkten te openen in de Verenigde Staten.
De buurt- en gemakswinkels van Amazon Go, die zich vooral in grote steden richten op kantoorwerkers voor de lunch, hebben er in relatieve stilte een grote broer bij gekregen: Go Grocery. In Washington is zo al een eerste vestiging te vinden, maar daar komt er in de regio nog een bij, bevestigt een woordvoerder aan Grocery Dive. Opvallend: de vestigingen zullen niet alleen vrij dicht bij elkaar liggen, vlakbij een genoemde locatie ligt ook een supermarkt van Whole Foods – die andere foodketen van Amazon sinds 2017.
Amazon voegt in Washington ook bedrijfskantoren toe in de buurt van de locatie, zodat het bedrijf de winkel nauwlettend in de gaten kan houden. Dat er geïnvesteerd wordt in Amazon Go, blijkt ook uit de liefst 187 vacatures die momenteel openstaan voor de Go-winkels. Vandaag zijn er 26 winkels van Amazon Go, die met hun contactloze concept goed scoren tijdens de coronacrisis.
Traditioneel of online
Toch zet Amazon ook nog in op meer “traditionele” supermarkten: in Chicago en Los Angeles timmert de e-commercespeler aan twee bemande en kassa-rijke supermarkten, waar ook een restauratiegedeelte met zitplaatsen en een sterk geautomatiseerd minidistributiecentrum in te vinden is. Daar zouden nog minstens twee extra vestigingen van op de planning staan, ook al heeft het concept zelfs nog geen naam.
Twee locaties in Californië, die oorspronkelijk voorzien waren als supermarkten, worden daarentegen nu omgebouwd tot extra distributiecentra. Door de coronapandemie zit de onlineboodschappendienst AmazonFresh plots sterk in de lift, hoewel deze tak het voordien nog moeilijk had om echt door te breken. Dat Amazon er niks mee inzit om zijn winkellocaties voor online hubs in te wisselen, toont aan dat de retailgroep alle types foodretail als één geheel ziet, en geen onderscheid maakt tussen online en offline.