Amazon lanceert een nieuwe fysieke supermarktketen. Vlakbij Los Angeles timmert de e-commercereus aan een verrassend ‘normaal’ uitziend supermarktconcept, dat vermoedelijk Amazon Fresh gaat heten.
Amazon Fresh gaat fysiek
Die eerste eigen fysieke supermarkt wordt 3.000 m² groot en moet een meer mainstream foodconcept worden dan de premiumketen Whole Foods die het bedrijf in 2017 overnam. De retailer wil er ook zijn aanbod massamerken zoals Coca-Cola en Tide kwijt kunnen.
Wat opvalt, is verrassend genoeg hoe traditioneel de winkel lijkt te worden. Dat bericht althans persbureau Bloomberg, dat een kijkje mocht gaan nemen in de vestiging in opbouw. Zo komen er gewone winkelrekken, bedieningstogen voor vlees en zeevruchten en een traiteurkeuken onder de naam Fresh Kitchen voor soepen en bereide gerechten. Er komen zelfs gewoon kassa’s.
Als technologie maakt de vestiging gebruik van de digitale prijstags die Amazon ook al inzet in zijn andere fysieke winkels zoals Amazon Go, Amazon Books en Amazon 4-Star. Hiermee kunnen prijzen en aanbod onmiddellijk worden aangepast. De belangrijkste innovatie is echter de uitgebreide ophaal- en retourzone aan de ingang van de winkel: de e-commercegigant rekent er duidelijk op dat de supermarkt een belangrijk lever- en afhaalpunt wordt. Er is dan ook een uitgebreide opslagruimte voor pakjes.
Al twaalftal locaties?
Wellicht wil Amazon met het supermarktconcept online en fysiek boodschappen doen met elkaar verweven: Bloomberg vermoedt dat boodschappen vanuit de winkel ook thuisbezorgd kunnen worden en mogelijk kunnen klanten in de winkel meteen ook bulkproducten bestellen terwijl ze hun verse voeding ter plaatse kiezen.
De retailer zou al een twaalftal locaties op het oog hebben, maar dat wil het bedrijf zelf niet bevestigen. In de buurt van Los Angeles heeft Amazon alvast het huurcontract van twee vroegere supermarktpanden overgenomen en ook een voormalige Babies “R” Us-winkel wordt momenteel omgevormd tot Amazon-vestiging. Voor dat laatste pand vroeg de reus uit Seattle eerder al een vergunning aan om sterkedrank te verkopen, wat zou passen in plannen om er een supermarkt te openen.
Amazon wil niet kwijt hoe het de logistiek zal organiseren voor de nieuwe formule: zullen de distributiecentra van Whole Foods worden gebruikt? Maar wat dan met de vele nieuwe productlijnen en assortimenten?
Boodschappenlevering begint aan te slaan
Duidelijk is in ieder geval dat de retailreus vastberaden is om de foodretail, het laatste bastion waar de e-commercespeler nog niet sterk staat, te kraken. In meer dan 2.000 Amerikaanse steden worden boodschappen al binnen de twee uur thuis geleverd, vaak vanuit de Whole Foods-winkels in de buurt. De supermarkten van de keten worden dan ook steeds meer aangepast aan de e-commercefunctie. Zo maakte de koffiebar aan de ingang in Philadelphia recent plaats voor Amazon-lockers en afhaalbalies.
Boodschappenleveringen beginnen aan te slaan, ziet CFO Brian Olsavsky: Amazon zag de online foodomzet in het laatste kwartaal van 2019 meer dan verdubbelen ten opzichte van een jaar eerder. Als extra duwtje in de rug wordt de leverdienst Amazon Fresh voortaan gratis voor Prime-leden. Voorheen kostte de boodschappendienst nog bijna 15 dollar per maand.