Amazon bevestigt nogmaals zijn ambities in fooddistributie, dit keer bij monde van Frans directeur Frédéric Duval. Ook in Frankrijk wil de Amerikaanse e-tailreus heel graag zijn boodschappenservice lanceren.
In gesprek met Système U en anderen
Voedings- en versdistributie is een belangrijke groeipool voor Amazon, geeft Duval aan in een interview met Journal du Dimanche. Al sinds de lancering van Amazon Fresh in de Verenigde Staten in september 2016 zet de retailer er sterk op in en met de overname van Whole Foods is die ambitie in een nieuwe fase gekomen, zegt de topman voor Frankrijk.
Amazon heeft veel zin om de dienst ook in Frankrijk te lanceren, klinkt het, al voegt hij er meteen aan toe dat alles op zijn tijd zal gebeuren en dat daar wel aanzienlijke investeringen mee gemoeid gaan. Toch lijken er concrete stappen in de richting te worden gezet: supermarktgroep Système U maakte vorige week bekend dat het in gesprek is met Amazon rond een eventuele samenwerking.
Ook Frans minister van Financiën Bruno Le Maire laat in het zondagsblad optekenen dat er verschillende gesprekken gaande zijn tussen Amazon en Franse spelers uit de voedingssector. Hij heet Amazon dan ook van harte welkom in het land, zeker nu de Amerikaanse technologiereus van plan is om dit jaar 2000 nieuwe medewerkers aan te werven, op alle functieniveaus en voor onbepaalde duur.
Vrede gesloten met fiscus
Sinds zijn komst in 2010 heeft Amazon in Frankrijk naar eigen zeggen al ruim twee miljard euro geïnvesteerd en onlangs is het ook tot een vergelijk gekomen met de Franse fiscus, die de Amerikanen beschuldigde van belastingsontduiking en bijna 200 miljoen euro eiste.
In afwachting van een echte online boodschappendienst – inclusief verse voedingswaren – onderstreept Duval in het interview verder nog het bestaan van abonnementsdienst Prime voor kruidenierswaren en Amazon Prime Now voor extra snelle levering in de Parijse regio.