Amazon sluit nog deze maand de deuren van zijn maaltijdbezorgdienst Amazon Restaurants. De service leed onder de hevige concurrentie van onder meer Uber Eats en DoorDash.
Investering in Deliveroo
Amazon Restaurants startte vier jaar geleden en leverde maaltijden in meer dan twintig Amerikaanse steden. De dienst breidde zich ook uit naar het Verenigd Koninkrijk, maar was er slechts een kort leven beschoren: eind vorig jaar werd het experiment daar stopgezet. Op 24 juni is het ook in de VS definitief over voor Amazon Restaurants.
Nog geen maand geleden raakte bekend dat Amazon honderden miljoenen zou investeren in maaltijdbezorgdienst (én concurrent) Deliveroo. De nu aangekondigde sluiting plaatst dat nieuws plots in een heel andere context.
Analisten wijten de ondergang van Amazon Restaurants aan de zware concurrentie en onvoldoende promotie. De dienst had ook – in tegenstelling tot de concurrenten – geen partnerships met de grote fastfoodketens: Uber Eats werkt samen met McDonald’s, DoorDash met Wendy’s en Grubhub met Kentucky Fried Chicken. Amazons bezorgservice had een marktaandeel van 2% en was daarmee een eerder bescheiden speler.