Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst.
Amazon breidt huismerkaanbod uit
Amazon is de ontwikkeling van zijn huismerken in Europa aan het versnellen, vernam vakblad Lebensmittel Zeitung. In een aantal categorieën van fast moving consumer goods lanceerde de e-tailer in de voorbije weken al nieuwe producten en nog een 70-tal andere productreferenties volgen binnenkort. Al deze producten zijn exclusief te verkrijgen door Amazon Prime-leden.
Eigen merken als Mama Bear voor babydoekjes en Presto! voor keukenrol zijn vandaag al te krijgen in de grootste Europese markten, maar daar komen binnenkort nog producten bij in de categorieën (ongekoelde) kruidenierswaren, huishoudproducten, babyspullen en huisdierenverzorging. Met deze private labels wil Amazon de grote merkproducenten beconcurreren.
Op dit moment zijn de huismerkproducten nog vooral te krijgen in grote verpakkingen, bedoeld voor de bulkkoper, maar in navolging van de Amerikaanse thuismarkt zal het niet lang meer duren vooraleer Amazon op zowat alle FMCG-producten een eigen antwoord heeft. Zo werden in de VS recent nog acht variëteiten van versgemalen koffie aan het aanbod toegevoegd, onder het label AmazonFresh.
Terwijl het zoveel mogelijk A-merken op zijn platform probeert te krijgen, van modemerken tot kruidenierswaren, voorziet Amazon dus tegelijk al in manieren om met hen te rivaliseren. Zo versterkt het ondertussen de eigen positie als boodschappendienst: met behulp van private labels vergroot het niet alleen de keuze en het aanbod, huismerken worden tegenwoordig ook nog eens geassocieerd met een gunstig prijsimago.