Zonsopgang achter een groen blad
Volgens Bernard Deryckere, CEO van Alpro, betekenen de nieuwe producten een ware revolutie: “Er is twee jaar onderzoek en voorbereiding aan te pas gekomen, maar nu kunnen we twee ongeziene nieuwe producten in de supermarkten introduceren.” Het bedrijf uit Sint-Denijs-Westrem ziet het zelfs als een heuse koerswijziging.
Ook in de toekomst wil Alpro voluit de kaart van de innovatie blijven trekken. Om niet langer vereenzelvigd te worden met sojaproducten, verandert de voedingsproducent alvast van logo: de afgebeelde sojaboon moet plaats ruimen voor een opkomende zon achter een groen blad. Bovendien wordt het woord “Soja”, dat daar onder prijkte, wordt vervangen door de slagzin “Enjoy Plant Power”.
Op weg naar 1 miljard
Alpro hoopt dankzij die verbreding van het assortiment met amandelmelk en een hazelnootdrank dit jaar de omzet met 5 à 6 procent te verhogen. Vorig boekjaar bedroeg die groei nog 3 procent, goed voor een totaalomzet van 280 miljoen euro.
De afgelopen tien jaar wist het bedrijf zowel zijn omzet als volume te verdrievoudigen, en Alpro hoopt voor de komende jaren op een soortgelijke spurt. “In omvang kunnen we nog verdubbelen tot een omzet van 500 à 600 miljoen euro. Mogelijk bereiken we zelfs 1 miljard,” verklaart Bernard Deryckere zelfzeker aan De Tijd.
Deryckere wijst daartoe op de toenemende druk op de planeet: “De planeet kan de snel toenemende vraag in dierlijke producten gewoon niet aan. Bedenk dat je met 1 hectare land zes mensen kunt voorzien van dierlijke voeding (vlees, melk, eieren). Voed je ze plantaardig, dan kan je met dezelfde hectare 30 mensen voeden.”