Experimenteren met soja
“Wij vinden het als bedrijf belangrijk om producten op de markt te brengen die in de smaak vallen bij een grote groep consumenten, maar die ook intrinsiek goed zijn voor de maatschappij. Wij zien in dat de capaciteit aan natuurlijke grondstoffen en bronnen op onze planeet niet oneindig is. Dit rapport toont aan welke duurzame keuzes wij heel bewust maken, iedere dag opnieuw, maar ook hoe die actief bijdragen aan het realiseren van de UN Sustainable Development Goals” aldus Bernard Deryckere, CEO van Alpro.
Om dat te bewerkstellingen past Alpro als eerste Belgische bedrijf het concept ‘One Planet Thinking’ toe op alle soja- en amandeldranken. Dat concept werd ontwikkeld door Eneco, Ecofys en WWF en linkt de milieu-impact van een bedrijf of product aan de draagkracht van onze planeet.
Alpro wil ook obesitas bestrijden, door minder suikers en verzadigde vetten te gebruiken. Alpro heeft de suikerhoeveelheid in zijn gamma sinds 2008 met 12 procent verminderd. Tegen 2018 wil het dat niveau nog eens met 12,5 procent doen dalen.
Tot slot maakt Alpro ook werk van de ontwikkeling van een sojasoort die ook in ons klimaat in grote volumes kan geteeld worden. “We experimenteren met zaaitijd, de juiste rassen, de optimale zaaiafstand, bemesting, alsook bescherming van de sojateelt als rotatiegewas om zo de opbrengst te maximaliseren.”