Productie maal drie sinds 2012
Alpro kende de voorbije jaren al een sterke expansie: tussen 2002 en 2012 verdrievoudigde de productie en intussen is het aanbod uitgebreid met onder meer amandelmelk en hazelnootdrinks. Ook werd een plantaardige variatie van yoghurt op de markt gebracht.
“Als je het op de lange termijn bekijkt, zal je zien dat we niet anders kunnen dan onze manier van leven aan te passen. Momenteel is ons voedsel voor twee derde van dierlijke oorsprong en voor een derde van plantaardige afkomst. Dat kan zo niet verder. Het moet omgekeerd worden”, zei topman Bernard Deryckere recentelijk nog.
25 nieuwe jobs
De nieuwe investeringen wijzen alvast op een verdere groei. Op de nieuwe productielijn zullen de plantaardige variaties van yoghurt worden gemaakt. De nieuwe verpakkingslijn komt er dan weer omdat de Europese marktleider in sojadrinks sinds kort ook drankkartons maakt met een schroefdop.
De uitbreiding in Wevelgem zorgt ook voor bijkomende werkgelegenheid. Er komen 25 arbeidsplaatsen bij.
Alpro boekte in 2012 een omzet van zo’n 300 miljoen euro. Dat was goed voor zowat 20% van het totale verkoopcijfer van het Amerikaanse moederbedrijf WhiteWave, dat in de VS bekend is voor merken als International Delight (coffee creamers), Silk (sojamelk), Land O’ Lakes (biomelk) en Horizon Organic (organic melk).