RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Alpro lonkt naar melkliefhebbers met nieuwe generatie plantaardige drinks

icon
Food17 juni, 2021

Met een nieuw gamma plantaardige dranken op basis van haver wil pionier Alpro de echte melkliefhebbers overtuigen. De benaming ‘Not MLK’ laat aan duidelijkheid niets te wensen over…

 

“Bijna niet te onderscheiden”

Naar eigen zeggen wil Alpro de plantaardige drinks heruitvinden. De fabrikant zocht naar een samenstelling die een gelijkaardige rijke smaak, romige, zachte textuur en gebruiksmogelijkheden zou opleveren als de dierlijke variant. De nieuwe dranken, gemaakt op basis van haver met proteïnen van erwten, zijn qua smaak zelfs “bijna niet te onderscheiden”, beweert het bedrijf. Ze verschijnen net als echte melk zowel in een volle als halfvolle versie en kunnen op dezelfde wijze gebruikt worden: in de kop koffie, bij de ontbijtgranen, puur in een glas…

 

Met de naam wil Alpro meteen heel duidelijk maken dat dit géén melk is. Al zou je die keuze ook kunnen zien als een lichte provocatie: recent nog trok het Europese Parlement een voorstel in dat elke mogelijke vergelijking tussen melkproducten en plantaardige dranken wilde verbieden. Benamingen als sojamelk of plantaardige yoghurt mogen fabrikanten tot op vandaag nog altijd niet gebruiken. Met één letter minder zoekt Alpro dus de grens op, zou je kunnen zeggen.

 

Alpro is duidelijk over haar positie: “De verpakking is juist heel informatief, ze zegt net dat het product geen melk is, wel volledig plantaardig, wat helemaal niet is verboden noch door huidige noch door toekomstige wetgeving. Bovendien is het product heel duidelijk over wat het wel is: namelijk plantaardige haverdrank. We mogen de consument niet onderschatten: die kent het verschil en heeft recht op juiste informatie en keuze”, reageert woordvoerder Ann De Jaeger. Transparante communicatie is belangrijk voor de consument en voor Alpro. Er mag geen verwarring mogelijk zijn tussen “melk”, “zuivel” en “yoghurt” en hun plantaardige alternatieven. Er is plaats voor beide.

 

Lucratief groeisegment

Steeds meer consumenten kiezen voor plantaardige drankjes, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. In mei 2021 bereikten plantaardige alternatieven een marktaandeel van 11,4% in de Belgische zuivelmarkt, een toename met 8,9% tegenover 2020. Alpro zelf zag zijn marktaandeel groeien van 8,2% naar 9%.

 

En dat ondanks een toenemend aanbod plantaardige alternatieven in een lucratief groeisegment waarin steeds meer grote, internationale spelers actief worden. Het hippe Zweedse Oatly trok recent naar de beurs en wist beroemde investeerders als Oprah Winfrey, Natalie Portman en Jay-Z te verleiden. Voedingsgigant Nestlé van zijn kant lanceerde vorige maand nog een gamma zuivelvervangers van de derde generatie, ook op basis van erwteneiwit.

 

Plantaardig is nu eenmaal een van dé grote trends in de voedingswereld. Daarover lees je binnenkort meer in het boek ‘The Future of Food’ van RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck en hoofdredacteur Stefan Van Rompaey, dat eind september verschijnt bij Lannoo Campus en Van Duuren Management.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food12 mei, 2025
    Inkoopalliantie van Colruyt en Superunie benoemt algemeen directeur

    Vasco International Trading, de inkoopalliantie van Colruyt Group, Superunie en Coop Group, heeft Ewa Jankowiak benoemd tot algemeen directeur. De Poolse komt over van Danone.

  • Het distributiecentrum voor e-commerce dat Delhaize in 2025 opende in Vorst
    icon
    Food12 mei, 2025
    Delhaize lanceert aanval op Collect&Go vanuit nieuw DC

    Met een nieuw distributiecentrum voor e-commerce wil Delhaize marktleider worden in het afhalen van online bestellingen. Ook franchisenemers kunnen deze dienst nu aanbieden.

  • icon
    Food12 mei, 2025
    MyPrice-opvolger Prixy sluit in Opwijk en Deurne

    Na drie pogingen gooit de Russische discounter Mere/MyPrice/Prixy de handdoek in de ring. De twee winkels, in Opwijk en Deurne, sluiten op 17 mei de deuren.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Failliet Gerry Weber houdt uitverkoop in vijf winkels
  • icon
    Mode7 mei, 2025
    Cameleon is failliet
  • icon
    Mode22 april, 2025
    [In Beeld] Zo ziet de grootste Nike outletwinkel van Europa eruit
  • icon
    Mode29 april, 2025
    INNO gaat voor nieuwe dynamiek met nieuwe merken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN