Ruim 8 miljoen euro
De Belgische Heinekendochter investeert ruim 8 miljoen euro in zijn vestigingen in Alken en Opwijk. In Alken komen onder meer nieuwe etiketteringsmachines, worden de warme kamers uitgebreid en komt er eveneens extra stockageruimte. Er komen ook zes nieuwe jobs bij. In Opwijk, waar de expertise rond het hogegistingsbier Affligem geconcentreerd is, gaat het budget vooral naar maatregelen ter verbetering van de veiligheid, het milieu en de efficiëntie.
“De consument is vooral geïnteresseerd in authentieke bieren met een rijke historiek”, zegt Lars Vervoort, woordvoerder van Alken-Maes. “Binnen onze portefeuille gaat het dan vooral om bieren als Mort Subite, Grimbergen en Affligem.” En die trend doet zich volgens Vervoort eveneens in het buitenland voor. Zo noteerde de Belgische bierexport vorig jaar, vooral onder impuls van deze categorieën, een groei van 5,4 procent.
“In die optiek is het logisch dat zeker ook de abdijbieren wereldwijd een groeiende schare fans hebben. Zo noteert Affligem sinds enkele jaren een sterke groei in de export, en ook de bieren van Mort Subite tellen heel wat fans in het buitenland. Wij ambiëren om deze groei ook de komende jaren voort te zetten”, vervolgt de woordvoerder.
Nieuwe managing director
De miljoeneninvestering is meteen de eerste opvallende beslissing van de brouwers kersverse managing director Erik van de Ven. Die volgde op 1 mei laatstleden Pascal Gilet op aan het hoofd van Alken-Maes. Gilet zelf is intussen managing director West-Europa voor Heineken.
Bij zijn aanstelling kreeg Erik van de Ven de expliciete opdracht om “de groei en de turnaround van de tweede grootste brouwer van het land verder te zetten”. De nieuwe topman laat er duidelijk geen gras over groeien.