‘Misleiding en deloyale concurrentie’
Het is Alken-Maes ter ore gekomen dat verschillende verbolgen consumenten zich de laatste tijd in de supermarkten hadden vergist tussen Maes Pils en Jupiler Blue, omdat de blauwe verpakking van beide biermerken hen in de war had gebracht. Meteen stelde de nummer twee van de Belgische pilsmarkt martkleider InBev Belgium hiervoor in gebreke, maar zonder respons van de biergigant.
Nu stapt de Mechelse brouwer dus met de kwestie naar de rechtbank. “Alken-Maes zal de rechter vragen onmiddellijk een einde te maken aan deze deloyale manier van concurrentie voeren. Niet enkel de kleur is quasi identiek blauw, maar ook de manier waarop de naam op de verpakking staat afgedrukt zorgt vrijwel zeker voor verwarring bij de consument.
”Een zeer reëel risico”, meent marketingdirecteur Lies Eeckman, “aangezien onderzoek uitwijst dat de bierkoper slechts een tiental seconden in de bierafdeling vertoeft, en zeer intuïtief en quasi op automatische piloot zijn favoriete kleur uit het winkelrek haalt.” Om dergelijke misstanden te vermijden, had Alken-Maes bij de herlancering van Maes Pils in 2006 nochtans een patent genomen op ‘zijn’ blauw.
Ook gevecht op het winkelschap?
Volgens de brouwer gaat het kwade opzet zelfs nog een stapje verder. Alken-Maes beweert dat InBev er ook bewust voor zorgt dat hun alcoholarme Jupiler Blue vaak op dezelfde rekhoogte of zelfs vlak naast Maes Pils in de winkelrekken komt te liggen. Ook bij promoties zou AB InBev op die manier verwarring willen zaaien.
In een officiële reactie ontkent InBev alle aantijgingen. “We zijn ervan overtuigd dat er geen risico op verwarring is tussen onze verpakking en die van enig ander biermerk, ook niet van Maes. Het blauw van Jupiler Blue is overigens niet dezelfde kleur als dat van Maes”, aldus woordvoerster Karen Couck.
Sterker nog, de Belgische marktleider betwist dat Alken-Maes de kleur blauw kan deponeren voor de biercategorie. InBev zal dan ook op zijn beurt een terugvordering indienen.