Alibaba wil via dochteronderneming Hema Fresh tegen 2030 fysieke winkels hebben in alle 200 miljoenensteden die China rijk is.
Enorme expansie
Alibaba heeft grote plannen met zijn innovatieve supermarktketen, die in 2017 werd gelanceerd en op dit moment 150 filialen heeft in de 21 grootste steden van het land. Binnen een drietal jaar zal de keten naar verwachting al 2000 vestigingen tellen.
De supermarkten van de keten hebben geen kassa’s en laat klanten een specifieke app gebruiken die gekoppeld is aan hun Alipay-account. Ze scannen de codes op de producten, waarna alles wordt afgerekend. Hema Fresh is niet alleen een winkel, maar fungeert ook als magazijn: klanten kunnen gewoon online bestellen waarna de boodschappen thuis worden bezorgd.
De winkelketen dankt zijn grote succes vooral aan het enorme aanbod verse producten en de mogelijkheid om ter plaatse vers bereide maaltijden te consumeren. Doorheen de winkels staan overal kleinere kraampjes, waar klanten allerlei gerechten kunnen laten bereiden. In dat opzicht is Hema Fresh niet alleen een (online) supermarkt, maar ook een heus restaurant.