Aldi mag zijn huispils Buval opnieuw in het originele rode blik verkopen, ook al valt de gelijkenis met een blikje Jupiler niet te ontkennen. Dat is de uitkomst van een rechtszaak die in 2015 werd aangespannen door AB InBev en nu haar beslag kreeg.
Als twee druppels… pils
In 2015 was ’s werelds grootste brouwer naar de rechter gestapt omdat het bedrijf vond dat het blikje van Buval, het pilsbier van discounter Aldi, veel te veel leek op dat van zijn eigen Jupiler: beide blikjes waren rood van kleur, met een zwart silhouet van een dier op een wit schild (oordeel zelf). Akkoord, Buval pakte uit met een paardenhoofd terwijl Jupiler zijn bekende stier opvoerde, maar toch… De discounter voelde de bui al hangen en besliste in allerijl om zijn bier dan maar een goudkleurig jasje aan te meten.
In eerste aanleg kreeg Aldi inderdaad ongelijk, tot tevredenheid van AB InBev. Maar de discounter tekende beroep aan en krijgt nu warempel gelijk. Volgens de rechter is de merknaam en niet het uitzicht van het blikje doorslaggevend. Bovendien is elke verwarring sowieso uitgesloten aangezien Aldi geen Jupiler verkoopt.
Buval versus Duvel
Het is meteen de tweede keer dat Aldi aan het langste eind trekt in een rechtszaak rond zijn pilsbier. Ook Duvel Moortgat was in 2015 naar de rechter gestapt omdat het vond dat de naam Buval te veel gelijkenissen vertoonde met ‘Duvel’, het vlaggenschip van de brouwerij uit Breendonk. Maar ook in dat geschil kreeg Aldi gelijk van de rechter, onder meer omdat beide bieren tot een totaal ander segment behoren.
Of deze nieuwe ‘overwinning’ nu ook betekent dat Buval binnenkort terugkeert in zijn oorspronkelijke rode kleur, is “nog niet beslist”, laat een woordvoerder van Aldi weten aan De Tijd. AB InBev kan trouwens nog altijd in cassatie gaan, maar ook dat is “nog niet beslist”, klinkt het in Leuven.