China is een van de meest interessante markten voor Aldi, en de keten voegt nu de daad bij het woord. Aldi Süd wil alleen al in Shanghai honderden winkels en bekijkt in één trek ook al de expansie naar een volgende stad.
Heel wat witte vlekken
Er is een enorm potentieel voor Aldi in China, gelooft topman Roman Rasinger. “China is en blijft op alle gebieden een van de interessantste markten en de snel toenemende omvang van de middenklasse leidt tot een enorm potentieel op de levensmiddelenmarkt”, zegt hij tegenover Handelsblatt. Er zijn heel wat “witte vlekken” in het aanbod, die Aldi blauw zou kunnen inkleuren.
De discounter is sinds drie jaar in Shanghai aanwezig, maar is nu klaar om naar een versnelling hoger te schakelen. Alleen al in Shanghai – een megastad met liefst 25 miljoen inwoners – ziet Rasinger potentieel voor honderden winkels. Ook de ruimere Yangtze-delta is voor Aldi een prioriteit: daar liggen miljoenensteden als Hangzhou en Nanjing. Welke stad de volgende wordt, evalueert de discounter op dit moment.
Opvallend is dat Aldi zich in China aanpast aan de sterk gedigitaliseerde markt: anders dan in het Westen, verkoopt de discounter er ook via e-commerce en werkt de keten samen met bezorgdiensten. Hoewel het bedrijf zelf geen cijfers vrijgeeft, wordt de Chinese omzet dit jaar tot nu toe geschat op 78 miljoen euro.