Bioproducten worden steeds belangrijker in het assortiment van Aldi. Het zorgt voor onrust op de biomarkt, want de Duitse discounter jaagt andere spelers schrik aan met zijn bodemprijzen.
Marktleider
Het totale bio-assortiment van de discounter bestaat op dit moment uit zo’n 300 producten en in Duitsland is de supermarktketen zelfs marktleider in het biosegment. Onlangs sloot Aldi nog een deal met Schneekoppe, een producent van allerlei bioproducten, om dat merk een plaatsje te geven in de schappen van de discounter. De actie is een groot succes, niet in het minst omdat voormalig profvoetballer en Duits international Philip Lahm hoogstpersoonlijk het partnerschap promootte. Lahm was in Duitsland altijd ontzettend populair en is sinds 2018 eigenaar van Schneekoppe.
“Aldi slaat twee vliegen in één klap”, zegt Martin Fassnacht van de WHU Business School: “De discounter profiteert van het goede imago van Philipp Lahm, en tegelijkertijd versterkt de keten zijn biologisch assortiment met het merk Schneekoppe.”
Nervositeit
De verkoop van het merk bij Aldi zorgt wel voor enige onrust op de biomarkt, want trouw aan de Aldi-filosofie pakt de discounter ook in dit segment uit met sterk verlaagde prijzen en kortingen die soms oplopen tot 30%. De achterliggende tactiek is duidelijk: Aldi wil biologische kopers aantrekken en hoopt erop dat ze naast de geadverteerde bioproducten ook nog andere artikelen in hun winkelwagentje zullen leggen.
Veel producenten en verkopers van biologisch voedsel zien de recente ontwikkelingen met lede ogen aan en vrezen prijsstijgingen door schaarste aan grondstoffen. Aldi’s agressieve aanpak zou de prijzenoorlog nog verder kunnen versterken.