Concurrentie met Trader Joe’s
Aldi heeft in de Verenigde Staten onder andere bio-quinoa en -kokosnootolie, chia-zaden en bio-rundsvlees toegevoegd aan het assortiment. Er zullen nog andere producten gelanceerd en uitgetest worden om klanten van de meer gespecialiseerde ketens naar Aldi te lokken. Een andere reden voor de ommekeer is het succes van het huismerk SimplyNature: die bio-producten zijn het sterkst groeiende merk van Aldi in de Verenigde Staten.
Met die nieuwe producten zal Aldi rechtstreeks de concurrentie aangaan met ketens als Sprouts Farmers Market en Trader Joe’s. Die laatste is trouwens in handen van Aldi Nord, terwijl de Amerikaanse winkels onder Aldi-vlag van Aldi Süd zijn. Volgend jaar wil Aldi bovendien de stap maken naar Californië, waar dat soort ketens het meest populair zijn. Tegen eind 2018 wil Aldi minstens 2.000 filialen hebben in de Verenigde Staten.
Aldi maakte in 1976 de overstap naar de Amerikaanse markt en had in 1998 al 500 filialen aan de andere kant van de oceaan. De nieuwe CEO Jason Hart, die sinds april van dit jaar aan het hoofd staat van de Amerikaanse winkels, wil tegen het einde van volgend jaar 45 winkels hebben in het zuiden van Californië.