Op naar 1.000 vestigingen
Aldi wil in Groot-Brittannië de komende zeven jaar 500 nieuwe winkels openen en zo zijn totaal verdubbelen tegen 2021. Dat blijkt uit een intern rapport van de discounter en is bevestigd door managing director Matthew Barnes van Aldi UK: “Voor de nabije toekomst is 65 nieuwe winkels per jaar echt een optie. Volgens ons moet 1.000 winkels zeker haalbaar zijn”.
Tegelijk wil Aldi ook zijn bestaande vestigingen vernieuwen en uitbreiden. Barnes bevestigde dat niet alleen de winkels maar vooral de parkings bij tal van vestigingen dringend moeten worden uitgebreid, omdat Aldi “het slachtoffer dreigt te worden van zijn eigen succes, wat leidt tot lange files op de parkings of aan de kassa’s”. Welke investeringen met de ambitieuze plannen gemoeid zijn, is niet bekend.
Ook Britse consument prijsbewuster dan ooit
Net als bij ons zijn ook in het Verenigd Koninkrijk de discounters aan de winnende hand, nu de consument almaar prijsbewuster koopt: Aldi groeit er met zo’n 35% per jaar en werd zopas voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot “Grocer of the Year”.
Aldi pikte intussen al miljoenen klanten in van de grote vier (Tesco, Asda, Sainsbury’s en Morrisons), met alle gevolgen van dien. Zo meldde Sainsbury’s onlangs dat de omzet op vergelijkbare basis met 1,1% was gedaald, en dat na negen jaar van onophoudelijke groei.Tesco had het zelfs over de slechtste prestatie in 40 jaar en verwees uitdrukkelijk naar de discounters die almaar meer klanten afsnoepen.
Morrisons heeft zelfs voor de vlucht vooruit gekozen: het wil zichzelf omvormen tot een discounter en stelt prijsverlagingen in het verschiet ter waarde van een slordige 1 miljard pond over de komende drie jaar.