Steeds meer grote retailers experimenteren met kassaloze winkels. Ook discounter Aldi gaat in het Verenigd Koninkrijk een concept uittesten waarbij klanten de supermarkt weer kunnen verlaten zonder langs de kassa te passeren.
App
Bij het binnengaan van de winkel moeten klanten een app scannen. Vervolgens kunnen ze hun boodschappen doen zoals ze gewend zijn. Na het verlaten van de winkel ontvangen ze hun kassaticket per e-mail en de afrekening gebeurt volledig automatisch via de door de klant gekozen betaalmethode.
Op dit moment test het personeel van de retailer de kassaloze winkel. Later volgen er nog tests met echte klanten, schrijft Charged Retail.
Onschatbare info
“Wij zijn altijd op zoek naar een nieuwe standaard van wat het betekent om een discounter te zijn, en de technologie die bij deze proef wordt gebruikt, zal ons een schat aan informatie opleveren”, verklaarde Giles Hurley, hoofd van Aldi in het VK en Ierland.
Aldi volgt de trend van Amazon Fresh, dat zijn zesde kassaloze winkel in Dalston opende, en Tesco, dat soortgelijke technologie heeft uitgeprobeerd.
De test komt niet als een echte verrassing. In de lente van dit jaar speculeerde de Britse pers al over een kassaloze Aldi, nadat de retailer een merkregistratie had aangevraagd voor een Shop & Go-concept.