De Duitse discounter Aldi gaat in China vanaf deze maand enkele Duitse producten, zoals wijn, snacks en ontbijtproducten, online aanbieden. De verkoop zal lopen via Tmall Global, het verkoopplatform van Alibaba.
Made in Germany
Vanaf 20 maart zal Aldi een beperkt assortiment, mogelijk slechts één product, aanbieden bij een beperkt publiek. Vanaf 25 april moet er dan voor iedereen een uitgebreider assortiment beschikbaar zijn. In de winkel van Aldi op Tmall zullen Chinese consumenten enkele huismerken van Aldi vinden. Volgens Terry von Bibra, manager van Alibaba Europe, krijgen Chinese consumenten steeds meer interesse in Duitse producten. De stap naar China wordt uitgevoerd door Aldi Süd, dat ook de Amerikaanse, Australische en Britse winkels in handen heeft.
In november van vorig jaar kwam al het nieuws naar buiten dat Aldi plannen had om in China de online verkoop op te starten. Een aantal Australische leveranciers zouden toen op de hoogte gebracht zijn van de plannen. Het is dus nog maar de vraag hoe Duits de producten zijn die in China verkocht zullen worden.
Ook andere retailers hebben eerder via Tmall de stap gemaakt naar de Chinese consument. Amazon opende in 2015 al een webwinkel bij Tmall, alhoewel Alibaba wereldwijd de grootste concurrent is, en ook Ahold Delhaize experimenteerde een tijdje met de verkoop van Nederlandse producten op Tmall. Dat proefproject werd begin dit jaar echter al stopgezet, na ongeveer een jaar. Volgens Ahold Delhaize had het immers voldoende geleerd van het project.