Aldi breidt zich voor op de tweede golf van Covid-19 in Groot-Brittannië door 4.000 extra medewerkers aan te nemen. De discounter ziet groeipotentieel in de coronacrisis en wil ook 100 bijkomende winkels openen.
“Meer dan ooit nodig”
Aldi investeert 1,3 miljard pond (zo’n 1,5 miljard euro) in de Britse markt. Bovenop de 894 winkels en meer dan 36.000 medewerkers die er nu zijn, wil de Duitse supermarktketen nog eens 4.000 extra banen creëren en 100 nieuwe winkels openen. Eerder dit jaar nam de retailer nochtans al 3.000 bijkomende medewerkers vast in dienst naar aanleiding van de grote coronadrukte.
De discounter is vandaag de vijfde grootste speler op de Britse foodmarkt, maar ziet net dankzij de coronacrisis extra potentieel. “Nu de economische vooruitzichten van het Verenigd Koninkrijk steeds onzekerder worden, zijn gezinnen meer dan ooit bezorgd over hun boodschappenrekeningen. We hebben al eerder gezien dat onze klanten ons het meest nodig hebben in tijden van financiële problemen, en daarom is ons streven om de laagst geprijsde supermarkt van Groot-Brittannië te blijven, belangrijker dan ooit”, zegt Giles Hurley, de topman van Aldi UK en Ierland, aan The Guardian.
Tegen 2025 wil de Duitse formule, die er aanwezig is met Aldi Süd, daarom 1.200 winkels in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf is ook bezig met het upgraden van meer dan 100 winkels en een uitbreiding van de magazijnen. Bovendien voert de harddiscounter er voor het eerst experimenten met e-commerce uit: sinds vorige week test een Britse vestiging een click&collect-service en in steden lopen proeven met bezorging door Deliveroo.
Helft meer winst
Vorig jaar haalde Aldi in het Verenigd Koninkrijk en Ierland 8,3% meer omzet, goed voor een totaal van 12,3 miljard pond (13,6 miljard euro) met dank aan 18 miljoen klanten. De volledige markt groeide slechts met 1%. Ook haalde het bedrijf er een winst voor belastingen van 271,5 miljoen pond (300 miljoen euro), een stijging van 49% ten opzichte van een jaar eerder. Ondertussen zou het marktaandeel van de keten verder zijn gestegen naar 8%, wat Aldi en Lidl de sterkste groeiers maakt.
Op het eiland pakt Aldi Süd evenwel uit met een lokaal aangepast assortiment dat eerder een ‘no-compromise model’ dan een harddiscount-imago vooropstelt. Zo heeft de retailer ongeveer de helft van zijn assortiment vernieuwd, naar eigen zeggen om de productkwaliteit te verbeteren, en werden honderden nieuwe producten geïntroduceerd, waaronder Britse wagyu-biefstuk, frambozengin, veganistische pizza en een Engelse roséwijn.