Gaan prijsvechten en verantwoord ondernemen samen? Wel volgens Aldi Nord, dat voor het eerst een duurzaamheidsrapport heeft gepubliceerd. Het illustreert hoe de harddiscounter bezig is zichzelf heruit te vinden.
Duurzaamheid strategisch verankeren
De publicatie is opmerkelijk voor een bedrijf dat tot nu toe zeer gesloten was, maar de wereld verandert: consumenten eisen vandaag transparantie en verwachten dat ondernemingen zich verantwoord gedragen. Aldi bewijst nu dat het wel degelijk luistert naar deze verzuchtingen.
“Bedrijven moeten zich inzetten om sociale en milieuaspecten bij de productie te verbeteren”, stelt de discounter. “Dit is wat klanten en maatschappelijke organisaties van ons verwachten. Daarom hebben wij de ambitie om Corporate Responsibility als discipline verder te professionaliseren en strategisch te verankeren binnen het beleid van onze onderneming.” Concreet maakt de afdeling Corporate Responsibility in alle landen deel uit van de nationale inkooporganisatie.
“The original”
In het negentig pagina’s dikke Maatschappelijk Jaarverslag 2015 presenteert Aldi zich als “Het origineel onder de discounters”. De retailer houdt vast aan de kernwaarden “eenvoud”, “verantwoord” en “betrouwbaar” en werkt aan verduurzaming volgens vijf pijlers: waardering van de medewerkers, ketenverantwoordelijkheid, behoud van natuurlijke hulpbronnen, maatschappelijke verantwoordelijkheid en dialoog. Het rapport vermeldt concrete doelstellingen en deadlines.
Veel aandacht is er voor het thema verantwoord inkopen: de Duitsers benadrukken dat ze in vertrouwen en voor de lange termijn samenwerken met leveranciers en stellen: “Wij vinden het belangrijk dat onze miljoenen klanten in Europa met een goed gevoel bij ons de dagelijkse boodschappen kunnen doen.” Er is een dierenwelzijnsbeleid en er zijn duidelijke richtlijnen voor gevoelige grondstoffen als vis, cacao en palmolie. Ook voor koffie, katoen en hout, karton, papier ontwikkelt Aldi momenteel richtlijnen.
Interessante cijfers
De retailer maakt flink wat interessante cijfers openbaar. 32,9% van de visproducten is gecertificeerd duurzaam, net als 76,8% van de palmolie en 48,9% van de cacao in de eigen merkproducten. 12,8% van de Aldi-koffie is gecertificeerd of geverifieerd duurzaam (5,6% in België).
We leren ook dat er in België in 2015 drie recalls plaatsvonden van voedingsproducten (vier in 2014) en dat álle Belgische filialen hun onverkoopbare levensmiddelen doneren aan charitatieve instellingen. Nog een weetje: 24,9% van de leidinggevenden bij Aldi België/Luxemburg is vrouw. Dat percentage ligt iets boven het groepsgemiddelde. In de tabel hieronder vind je nog enkele kerncijfers.
Aldi heeft het rapport gepubliceerd in drie talen: Duits, Engels en Nederlands.
Aldi België/Luxemburg in 2015
Aantal filialen | 461 |
Medewerkers | 6.256 |
Waarvan vrouwen | 4.452 |
Aantal artikelen | 1.113 |
Aandeel eigen merken | 99,7% |
Aantal bioproducten | 56 |
Aantal fairtradeproducten | 3 |