Aldi Süd maakt werk van een wereldwijd uniform en toekomstgericht IT-landschap. De discounter vernieuwt alle belangrijke bedrijfsprocessen en legt daarmee de basis voor online handel.
Uniform systeem
Aldi Süd, dat ongeveer 10.000 winkels heeft in 20 landen, rolt stap voor stap een wereldwijd gestandaardiseerd IT-systeem uit in zijn winkelnetwerk. Met de globale digitalisering zou een investering van cica 1,5 miljard euro gemoeid zijn. Volgens Lebensmittel Zeitung is de operatie bedoeld om de basis te leggen voor de stap naar e-commerce. Aldi Süd verklaarde te werken aan “geschikte en marktgestuurde oplossingen voor alle landen van de Aldi Süd Group om flexibel te kunnen voldoen aan de omnichannelvereisten van zijn markten.”
Tot nu toe heeft de directie van Aldi de boot altijd afgehouden als het over e-commerce gaat. Belangrijkste argument daarbij was dat het leveren van online boodschappen verlieslatend zou zijn. Intussen is de discounter in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk, wel begonnen met click & collect en bezorging via externe bedrijven zoals Deliveroo en Instacart. Het kan erop wijzen dat Aldi zijn standpunt over online boodschappen herbekijkt.
Aldi zou mogelijk ook een getrouwheidsapp lanceren die de concurrentie kan aangaan met Lidl Plus, de succesvolle app van zijn grootste rivaal.