De Amerikaanse tak van Aldi heeft zijn grote concurrent Lidl voor de rechter gedaagd. Die laatste zou twee voormalige Aldi-medewerkers hebben aangetrokken die informatie rond de expansie van Aldi zouden hebben gestolen.
De Amerikaanse discountoorlog
De ‘discountoorlog’ tussen Aldi en Lidl om in de Verenigde Staten de grootste te worden, is weer opgeflakkerd: Aldi heeft Lidl voor de rechter gedaagd omdat die laatste twee voormalige Aldi-medewerkers heeft aangetrokken die concurrentiegevoelige informatie over Aldi’s vastgoed en expansieplannen zouden hebben doorgespeeld aan Lidl.
De spin in het web is Bruna Maraccini, die elf jaar lang voor Aldi werkte en nu vastgoeddirecteur is bij Lidl voor de regio North Carolina. Bij haar vertrek in maart vorig jaar kreeg Maraccini een opstappremie in ruil voor ‘geheimhouding’ en tekende ze eveneens een niet-concurrentiebeding voor een periode van negen maanden. Volgens Aldi hield Maraccini zich niet aan die voorwaarden toen ze in oktober aan de slag ging bij Lidl. Aldi daagt ook nog een tweede ex-medewerker voor de rechter: die gaat een van de komende weken aan de slag bij Lidl.
Aldi, dat in de VS meer dan 1800 vestigingen telt in 35 staten, kondigde in 2017 een groot renovatie- en expansieplan aan ter waarde van 5,3 miljard dollar (4,5 miljard euro). Maar, zo schrijft de discounter in de 35 pagina’s tellende aanklacht: “De locaties van de geplande Aldi-vestigingen zijn niet publiek bekend en Aldi geeft daarover geen informatie naar de buitenwereld, maar enkel naar die medewerkers binnen Aldi die voor hun businessactiviteit op de hoogte moeten zijn van die informatie.”
Lidl schakelt versnelling hoger
De rechtszaak komt op een moment dat Lidl zelf ook een versnelling hoger schakelt in de strijd om de prijsbewuste Amerikaanse consument. Het concern kwam twee jaar geleden naar de Verenigde Staten met ambitieuze plannen, maar de realisatie ervan bleek lastiger dan gepland. Al zijn er signalen dat het tij stilaan aan het keren is: in november nam de groep in één klap 27 ‘Best Market’-winkels over in New York en New Jersey, half januari opende Lidl de eerste van zestig kleinere vestigingen en begin februari kondigde de retailer de aanstelling van Roman Heini aan. Als ‘U.S. chairman’ ‑ een nieuwe functie ‑ krijgt hij de expliciete opdracht om “de dynamische businessontwikkeling in de toekomst te ondersteunen”. Pittig detail: Heini werkte 18 jaar lang voor… Aldi, waar hij onder meer de Britse tak leidde tussen 2010 en 2014.
Het is niet de eerste keer dat Lidl in de Verenigde Staten een rechtszaak aan de broek krijgt: eerder stapte supermarktketen Kroger naar de rechter in een zaak rond schending van copyright. Kroger vond dat er veel te veel gelijkenissen bestonden tussen de eigen merken en de huismerken van Lidl. In september 2017 besloten beide concurrenten de rechtszaak met een onderlinge deal.