Om optimaal gebruik te maken van schaalvoordelen gaat Aldi Nord nog meer huismerken en promotioneel aanbod op Europese schaal inkopen. Zo wil de discounter zijn winstgevendheid verbeteren.
Betere inkoopprijzen
Aldi Nord is al een tijdje bezig met het centraliseren van de inkooporganisatie: de discounter heeft nu al twee derde van het vaste assortiment huismerken gestandaardiseerd. Zo worden alle chips en zoute snacks bij de discounter nu verkocht onder het Europese merk Sun Snacks en is het lokale huismerk Pirato verdwenen.
Vanaf 2026 zal het bedrijf ook bijna alle eigen merken voor de internationale promotieactiviteiten centraal inkopen. Het gaat dan onder andere om de wekelijkse non-foodacties. Momenteel koopt Aldi ongeveer 25% van de actieartikelen centraal in Essen, maar tegen 2026 zal dit aandeel stijgen tot 90%, met het oog op betere inkoopprijzen, meldt Lebensmittel Zeitung. De nationale filialen kunnen dan putten uit een catalogus van internationale huismerken.
Standaardisering is van cruciaal belang voor Aldi om de winstgevendheid te verbeteren. De retailer inspireert zich op het beleid van rivaal Lidl, dat beter gebruikmaakt van Europese synergiën.