Vaarwel Milsani, welkom River. De twee takken van Aldi, Nord en Süd, gaan hun huismerkenaanbod uniformiseren. Tegen 2020 zullen klanten bij beide discountbroers alleen nog dezelfde merken terugvinden.
Topstar wordt River, Milsani wordt Milfina
Aldi Nord en Aldi Süd zetten een belangrijke nieuwe stap in hun verzoening: de discountketens van de broers Albrecht schakelen hun aanbod gelijk. Dit en volgend jaar worden de bestaande huismerken stelselmatig samengevoegd. Zo wordt het frisdrankmerk Topstar bij Aldi Süd vervangen door River-cola, die tot nu toe alleen bij Nord wordt verkocht. Klanten van Aldi Nord zien hun vertrouwde Milsani-yoghurtjes dan weer vervangen worden door Milfina, bericht het Duitse consumentenblad Chip.
Tegen 2020 moet de gelijkschakeling volledig worden doorgevoerd. Het is de bedoeling om kosten te besparen en meer schaalvoordeel te behalen door gezamenlijk in te kopen: voor sommige productgroepen zal Aldi Nord bij ‘zijn’ huismerkleverancier voor de beide ketens inkopen, voor andere merken koopt Aldi Süd op groepsniveau in. De discounters benadrukken wel dat hun beide inkoopafdelingen gescheiden blijven.
Ook aanbiedingen en non-food samen
Aldi Süd en Nord, in 1960 gesplitst na een vermeende ruzie over sigaretten, zoeken steeds meer toenadering tot elkaar. Zo bundelen de ketens in Duitsland, waar beide formules actief zijn, de krachten voor nationale marketingcampagnes. In de toekomst kan dat ook voor de huismerken, aangezien deze gelijk zullen lopen.
Ook hun wekelijkse non-foodaanbod en promoties gaan de discounters ten laatste vanaf eind 2020 samen voeren, althans op de Duitse thuismarkt. Over een volledige fusie van beide bedrijven wordt weliswaar nog met geen woord gerept.