Volgens het Duitse blad Manager Magazin broeden discounters Aldi Nord en Aldi Süd op een – tot nu toe geheim – plan om vanaf 2022 als één bedrijf te opereren. De retailer ontkent, maar dat beide rivalen steeds meer toenadering zoeken, is zonneklaar.
Streven naar efficiëntie
Volgens het doorgaans goed geïnformeerde managementblad zouden beide discountketens de fusieplannen al twee jaar geleden hebben vastgelegd in een zeven pagina’s tellend intern document. Daarin staat dat de discounters streven naar één gezamenlijk bestuurde associatie, die dan zou georganiseerd worden als een “Noord-Zuid bedrijf”. De fusie is bedoeld om dubbele structuren te elimineren: de discounters hopen een hogere efficiëntie te bereiken en tot 50% te besparen op personeelskosten.
Aldi Süd heeft de berichtgeving intussen formeel ontkend: er is geen organisatorische of juridische fusie gepland, zegt de retailer in een communiqué. De economische onafhankelijkheid van beide huizen zou behouden blijven. Wel geeft de discounter toe dat hij op inkoopvlak veel nauwer met zijn noordelijke rivaal samenwerkt dan in het verleden.
Toenemende concurrentie
De achtergrond van de geplande megafusie is de toegenomen druk op de discounters in de afgelopen jaren, schrijft Manager Magazin: de twee ketens hebben op hun thuismarkt te kampen met toenemende concurrentie van Edeka en Rewe, maar ook van andere discounters zoals Lidl. Recent nog raakte bekend dat de harddiscounters het in Duitsland moeten afleggen tegen de grote supermarktketens, omdat consumenten steeds hogere eisen stellen op het vlak van winkelbeleving en duurzaamheid. Ook in Nederland hebben Aldi en Lidl vorig jaar marktaandeel verloren.
Dat laat zich voelen in beide organisaties: Aldi Süd werkt aan een herstructurering waarbij regionale kantoren worden gesloten en 580 werknemers moeten vrezen voor hun baan. Aldi Nord moest in boekjaar 2018 voor het eerst rode cijfers publiceren, omdat de kosten voor het ambitieuze winkelvernieuwingsprogramma sterk opliepen.
IT en huismerken
De eerste stappen in de fusie zijn al gezet, stipt het blad aan. Beide bedrijven stemmen de IT-infrastructuur op elkaar af en hebben een overeenkomst gesloten met een gezamenlijke dienstverlener voor kredietkaarten. Ze doen ook beroep op hetzelfde marketingbureau. Ook raakte vorig jaar al bekend dat beide retailers hun huismerkenaanbod uniformiseren: frisdrankmerk Topstar wordt bij Süd vervangen door River, dat tot nu toe alleen bij Nord wordt verkocht. Klanten van Aldi Nord zien hun vertrouwde Milsani-yoghurtjes dan weer vervangen worden door het ‘zuidelijke’ Milfina. Ook hier gaat het om schaalvoordeel en efficiëntie.
Volgens de berichtgeving bepaalt Aldi Süd het tempo van de fusie. Het bedrijf wil naakte ontslagen vermijden, maar de ondernemingsraden zijn sceptisch. “De organisatorische veranderingen vormen een van de grootste uitdagingen in de geschiedenis van het bedrijf”, citeert het blad de Aldi Süd-werkgroep “Fit for Change”.
Aldi splitste op in 1961 na onenigheid tussen de broers Theo en Karl Albrecht over de verkoop van sigaretten. Alle familieleden die bij de vete betrokken waren, zijn intussen overleden. De twee discounters hebben wereldwijd 210.000 mensen in dienst, met 11.000 winkels op vier continenten. Er zouden bij een fusie geen problemen mogen ontstaan op het gebied van de antitrustwetgeving, aangezien Aldi Nord en Aldi Süd tot dezelfde familie behoorden.