De stunt van Aldi met een kunstwerk van Koen Vanmechelen veroorzaakte afgelopen zaterdagochtend een stormloop op de winkels. In geen tijd verschenen de eerste exemplaren al op tweedehandswebsites.
“Eén van de meest succesvolle non-foodacties ooit”
Zaterdagochtend stonden klanten voor openingstijd aan te schuiven aan Aldi-filialen in heel het land, in de hoop een exemplaar te bemachtigen van ‘Cosmogolem, Giant of Hope’, de litho die kunstenaar Koen Vanmechelen exclusief voor Aldi creëerde. De volledige oplage van tienduizend exemplaren was meteen uitverkocht. Volgens Aldi ging het om één van de meest succesvolle non-foodacties ooit
De opbrengst van de stuntverkoop, tegen de gunstprijs van 24,99 euro, ging naar het goede doel. Toch klonk er ook kritiek, omdat Aldi geen beperking van één exemplaar per klant had ingevoerd. Dat doet de retailer naar eigen zeggen nooit. Dezelfde dag stonden al verschillende exemplaren weer te koop op tweedehandswebsites.