In Londen heeft Aldi Süd een compacte winkel geopend onder de naam ‘Aldi Local’. Met de nieuwe formule lijkt de discounter op het terrein te komen van de gemakswinkels. Ook elders testen de prijsvechters stadsconcepten.
Duidelijk onderscheid
De winkel opende vorige week in Balham, in het zuiden van Londen. Aldi heeft in de Britse hoofdstad al wel meer kleinere stadswinkels, maar dit is de eerste die een ander uithangbord krijgt. Het gaat om een test: met het nieuwe subbrand wil de retailer naar eigen zeggen het onderscheid tussen reguliere Aldi-supermarkten en kleinere stadswinkels duidelijker maken voor de shoppers.
Volgens een woordvoerder gaat het niet om een stap richting convenience retail. Met z’n ongeveer 600 vierkante meter is de winkel immers ruim dubbel zo groot als een doorsnee gemakswinkel. Het assortiment is met ongeveer 300 referenties ingekrompen tot zowat 1500 sku’s. Het belangrijkste verschil is dat de winkel geen zwaardere artikelen verkoopt die shoppers moeilijk kunnen vervoeren zonder een auto. De prijzen liggen voor sommige categorieën zo’n 5 procent hoger dan in grotere Aldi supermarkten, en on-the-go producten zoals sandwiches en slaatjes hebben een prominente plaats gekregen.
Waarnemers zien in de test een signaal dat de harddiscounter mogelijk (veel) meer compacte stadswinkels wil openen. Ook in andere landen experimenteren de harddiscounters met stadsformaten. In het treinstation van Lausanne opende Aldi in december vorig jaar een kleine gemakswinkel van 240 vierkante meter, en in München test Lidl een nieuw formaat van compacte stadswinkels, rond de 500 vierkante meter, zonder parking.