Aldi start het jaar met een golf prijsverlagingen en gaat tegelijk sterker inzetten op 1+1-promoties en volumekortingen. “Driekwart van de Belgen maakt zich zorgen over zijn budget”, aldus de retailer.
Bulkpromoties
Aldi verlaagt de prijs van meer dan honderd producten. “Het gaat om een brede waaier aan kwalitatieve huismerken die onze klant dagelijks gebruikt zoals zuivel en kazen, water, pasta, verzorgingsproducten, enzovoort. We weten dat consumenten vooral in die categorieën op zoek gaan naar lagere prijzen”, zegt inkoopdirecteur Natalie Duthoy.
Ook met de promoties schakelt de discounter een versnelling hoger: Aldi gaat voortaan forser uitpakken met 1+1 en andere volumekortingen. “Promoties zijn duidelijk van groot belang voor Belgische consumenten. Bij Aldi luisteren we naar de klant en gaan we meer bulkpromoties aanbieden.”
Budgetzorgen
De retailer wijst erop dat drie op vier Belgen zich zorgen maken over hun budget in 2025. De grootste budgetzorgen liggen bij de supermarktuitgaven (32%) en de energiefactuur (25%), blijkt uit een enquête van iVox in opdracht van de discounter. Consumenten gaan meer producten in promotie kopen (54%), meer kiezen voor huismerken (43%) en vaker prijzen vergelijken (39%).
De aankondiging van Aldi komt er een dag nadat media berichtten over ‘massale’ prijsverhogingen bij retailers als Delhaize, Carrefour en Colruyt, na een analyse door prijsvergelijkingsapp PingPrice. De stijgingen zijn het gevolg van de jaarlijkse prijsafspraken met merkfabrikanten. De prijsevoluties bij Aldi zaten niet in het onderzoek.