Aldi roept 145 leveranciers in België op om in nauwe samenwerking de CO₂-uitstoot verder te reduceren. De retailer publiceerde zopas zijn derde duurzaamheidsrapport, met verhoogde klimaatdoelstellingen.
Klimaatvriendelijke winkels
Aldi Nord (waartoe Aldi België behoort) treedt toe tot het Science Based Targets Initiative (SBTI), een internationaal samenwerkingsverband dat ernaar streeft de klimaatopwarming binnen de 2°C te houden, zoals afgesproken op de klimaatconferentie van Parijs in 2015. Het bedrijf maakte zopas ook zijn vorderingen bekend op het vlak van duurzaamheid, klimaat en milieu in zijn derde duurzaamheidsrapport. De retailer heeft de ambitie om tegen volgend jaar zijn CO₂-uitstoot met 40% te verminderen.
In België zet Aldi al jaren sterk in op klimaatvriendelijke winkels met zonnepanelen op de daken, energie-efficiënte verlichting, natuurlijke CO₂-koeling en warmte- en regenwaterrecuperatie. Maar omdat wel 95% van de totale uitstoot in de retailsector wordt gerealiseerd buiten de winkels, doet de keten nu een beroep op zijn leveranciers om de klimaatambities te versterken.
Voedselverspilling en afvalvermindering
“We gaan onze leveranciers die verantwoordelijk zijn voor 75% van onze CO₂-uitstoot aansporen om toe te treden tot het SBTI-programma”, zegt Stefaan De Schepper, die bij de retailer verantwoordelijk is voor ‘corporate responsibility’. In totaal gaat het om 145 leveranciers. “In een eerste fase gaan we samen efficiëntie- en moderniseringsmaatregelen definiëren. Denk hierbij aan het optimaliseren van de logistiek, afvalvermindering, het recycleerbaar maken van verpakkingen…” Aldi gaat zijn leveranciers ook ondersteunen om de vooropgestelde doelstellingen te realiseren.
Voedselverspilling, het duurzamer maken van verpakkingen en afvalvermindering zijn aandachtspunten. “We hebben onze samenwerking met de Voedselbanken verder geïntensifieerd door voedseloverschotten in te vriezen. Zo kan er meer voedsel gedoneerd worden en gaat er minder verloren”, aldus De Schepper. De eerste liefdadigheidsactie van de keten bracht 50.000 euro op, die integraal geschonken werd in de vorm van warme maaltijden. Inzake afvalvermindering is Aldi België onder meer overgeschakeld op metalen drinkrietjes, wattenstaafjes uit duurzaam gecertificeerd karton en herbruikbare draagtassen voor de klant. Die inspanningen leverden in 2019 een besparing op van 390 ton wegwerpplastic.