Aldi verlaat zijn stamhuis in Essen. Honderd jaar na de oprichting van de keten, is de vestiging in de Huestrasse te klein geworden en wordt deze gesloten. De verhuizing symboliseert echter ook een machtsverschuiving binnen het management van de discounter.
Te klein
Na 100 jaar is het oudste filiaal van de winkelketen in Essen te klein geworden voor het groeiende assortiment. Nog dit jaar wil Aldi Nord met de bouw van een dubbel zo grote vestiging beginnen in de directe omgeving van het gebouw waar Aldi-oprichters Karl en Theo Albrecht geboren en getogen zijn. De nieuwe winkel zal een oppervlakte hebben van bijna 1.300m² en zou eind volgend jaar klaar moeten zijn.
Het oude ‘stamhuis’ zal nadien een andere invulling krijgen, maar welke precies is nog niet duidelijk. “Hiervoor worden momenteel talloze opties onderzocht met geïnteresseerde partijen,”zegt Aldi aan Der Spiegel, waarmee de Duitse discounter niet uitsluit dat het gebouw door derden gebruikt zal worden. Omwille van de emotionele band, zou het pand wel eigendom blijven van Aldi.
De eerste winkel van de familie Albrecht was aanvankelijk een bakkerijhandel die in 1913 door de latere ouders van Karl en Theo werd geopend in Essen. In 1919 verhuisden ze hun bedrijf naar een aanpalend woon- en handelsgebouw. Dat pand, gebouwd in 1909, wordt door Aldi zelf “Stammhaus” genoemd (foto).
Machtsverschuiving
Handelsanalist Matthias Queck ziet in de geplande sluiting veel meer dan alleen een verhuizing van een filiaal. Deze stap illustreert voor hem de nieuwe vrijheden van het management van vandaag “in tegenstelling tot de puristische concepten van de overleden oprichters van Aldi”. De voorbije jaren heeft het management het assortiment stelselmatig uitgebreid en nieuwe accenten gelegd.
Volgens het EHI Retail Institute volgen alle discounters de trend naar grotere vestigingen. Bij Aldi Nord steeg de gemiddelde winkeloppervlakte tussen 2010 en 2018 met 10% tot 848m². De filialen van zusterbedrijf Aldi Süd zijn ongeveer 5% groter (gemiddeld 889m²). Lidl heeft de grootste verkoopoppervlakte per winkel met gemiddeld 898m². Ook bij Norma, Penny en Netto ziet EHI Retail Institute de winkels groter worden.