Geen enkele supermarktketen droeg in 2018 meer bij aan eerlijke handel dan Aldi: de harddiscounter heeft nu een marktaandeel van 16% op de Belgische fairtrademarkt, tegen 10% in 2017.
Groei met 77,2%
Dankzij de verkoop van fairtradeproducten droeg Aldi vorig jaar voor 444.500 euro aan fairtradepremies af. Met dat bedrag is de keten de grootste fairtrade-retailer van België, zo blijkt uit de resultaten van het jaarlijkse ‘Impact Report’ van Fairtrade Belgium. Op een jaar tijd klom de bijdrage van Aldi met 77,2%, vooral dank zij de verkoop van bananen én de beslissing om enkel nog fairtrade-rozen te verkopen. De discounter heeft nu een marktaandeel van 16% in fairtrade, in 2017 was dat nog 10%. En dit terwijl de fairtrademarkt jaar na jaar groeit.
Producten met het Fairtrade-label garanderen een vaste minimumprijs voor de producent. De boerenorganisaties in het Zuiden ontvangen bovendien een premie om te investeren in sociale, economische en educatieve projecten. Zo kiest de Keniaanse plantage Panda Flowers, die rozen levert aan Aldi, ervoor om te investeren in onderwijs, gezondheidszorg voor de lokale gemeenschap, een meer duurzame productie en gelijke rechten voor mannen en vrouwen. Panda Flowers kon al zorgen voor een zonne-installatie die elektriciteit opwekt voor 700 arbeiders, voor 1.500 studiebeurzen en voor een materniteit.
Directeur Nicolas Lambert van Fairtrade Belgium is tevreden: “Het is belangrijk om mensen een centrale plaats in handelsrelaties te geven. In die zin is Aldi’s engagement voor 100% fairtraderozen een belangrijke stap, die onmiddellijk een positieve invloed heeft op de levensomstandigheden van duizenden werknemers.” Aldi gelooft rotsvast in eerlijke handel en gaat verder op dezelfde weg: “Fairtrade is een verhaal waar iedereen bij wint”, zegt duurzaamheidsverantwoordelijke Hans De Bremme. “Daarom organiseren we deze week een fairtradeweek in al onze winkels.” Daarin worden fairtradeversies van kokosmelk, nectar, muesli en zelfs biosnoepjes aangeboden.