Omdat ze sterker inzetten op lokale producten, zullen Aldi en Lidl in het Verenigd Koninkrijk minder impact ondervinden van de brexit dan hun grote Britse rivalen, stelt een analyse van Kantar Retail.
Import wordt duurder
De harddiscounters zijn al een tijdje aan een opgang bezig op de Britse markt, en de brexit kan hen daarbij verder helpen, menen de analisten. Omdat het Britse pond in waarde daalt, wordt het voor Britse supermarkten duurder om voedingsproducten uit de EU in te voeren. Vooral de grote ketens voeren veel verse producten in, terwijl de harddiscounters net geïnvesteerd hebben in goede handelsrelaties met lokale boeren. Aldi bijvoorbeeld verkoopt in zijn Britse winkels uitsluitend Brits vlees.
Aldi en Lidl koppelen bovendien het voordeel van een beperkt assortiment en een performante bevoorradingsketen aan Europese schaalgrootte. Lidl heeft trouwens al aan het Britse vakblad The Grocer laten weten dat de beslissing van de Britten geen impact zal hebben op zijn investeringsplannen in het Verenigd Koninkrijk.