Op het hoofdkantoor in Zaandam test Albert Heijn een volledig digitale Albert Heijn to go. De winkel van 14 m² zit bomvol technologie, waardoor klanten iets kunnen kopen alsof ze het uit hun koelkast pakken: scannen is niet nodig en er is ook geen kassa.
Camera’s en sensoren
Hoe het werkt? Je opent de deur met je betaalpas of creditcard. In de winkel pak je de producten die je wilt hebben: bijvoorbeeld een sandwich met een sapje of een gezond tussendoortje. Vervolgens loop je naar de uitgang. Daar vindt de betaling automatisch plaats en gaat de deur open. Een echte ‘grab and go’-ervaring dus, dankzij camera’s die zien waar je je in de winkel bevindt en welke producten je pakt. Die worden dan toegevoegd aan je virtuele winkelmandje. Sensoren in de schappen voelen het dat je iets pakt of als je iets terugzet. De combinatie van camera’s en sensoren zorgt ervoor dat heel nauwkeurig bijgehouden kan worden welke producten een klant meeneemt.
CEO Marit van Egmond is trots: “Technologische vernieuwingen volgen elkaar in razend tempo op en bieden oneindig veel kansen. Gemak voor onze klanten staat daarbij voorop. Dit nieuwste concept maakt niet alleen het boodschappen doen heel simpel. Door het autonome karakter kan de winkel ‘plug and play’ neergezet worden op locaties waar (tijdelijk) behoefte is aan een kleine winkel. Van kantoren of universiteitsterreinen tot woonwijken in aanbouw waar nog geen winkelfaciliteiten zijn. Een tweede voordeel is dat de winkel altijd open kan zijn, wat bijvoorbeeld handig is voor mensen die heel vroeg of juist heel laat op pad zijn.”
De winkel staat voor het hoofdkantoor in Zaandam en wordt de komende twee maanden getest met medewerkers. De verwachting is dat de winkel later dit jaar op een andere plek in Nederland wordt geplaatst. Albert Heijn werkt voor deze test samen met de Amerikaanse tech-start up AiFi voor de geavanceerde ‘computer vision’- en sensortechnologieën en met ING voor de betaaloplossing.