De ‘1+2 gratis’-actie van Albert Heijn krijgt opnieuw een staartje: de Belgische Economische Inspectie opent een onderzoek naar de opvallende promotiestunt. Verkopen met verlies is volgens de Belgische wet immers verboden.
Zelfde actie, zelfde onderzoek
Tijdens de week van de jaarwisseling van 2019 naar 2020 stuntte de supermarktketen met de belofte dat wie een bepaald artikel kocht er twee gratis bovenop kreeg. Het aanbod was op specifieke data geldig voor een drietal producten, waaronder koffiekoeken en wasverzachter.
De Economische Inspectie wil nu nagaan of door de scherpe prijsactie geen producten met verlies werden verkocht, wat in België verboden is. Vorig jaar voerde Albert Heijn al eens een soortgelijke actie, en toen bleek de retailer op twee van de 28 producten verlies te draaien. De promotiestunt was destijds wel veel grootschaliger dan deze keer het geval was.
“Of er effectief met verlies wordt verkocht, is niet zeker, maar omdat het een gelijkaardige actie is als de vorige keer komt er opnieuw een onderzoek“, bevestigt Chantal De Pauw, woordvoerster van de FOD Economie, tegenover BusinessAM.