Om voedselverspilling tegen te gaan, experimenteert Albert Heijn met dynamische afprijzingen voor enkele verse producten. De korting is niet alleen afhankelijk van de houdbaarheidsdatum, maar ook van andere factoren zoals het weer.
Aangepaste kortingen
De proef vindt plaats bij de gevogelte- en visproductenrayon in Zandvoort. Een algoritme berekent een ‘ideale korting’ en houdt daarbij rekening met de houdbaarheid van het product, de locatie, bonusaanbiedingen, weersomstandigheden, historisch verkoopverloop en voorraad in de winkel. Bij de producten worden elektronische prijskaartjes geplaatst met daarop twee prijzen: de reguliere prijs en de verlaagde prijs bij een specifieke houdbaarheidsdatum.
Het grote voordeel van het nieuwe systeem is uiteraard het dynamische karakter: prijzen kunnen in de loop van de dag verder verlaagd worden. Producten die dreigen te vervallen, worden bij de supermarktketen nu nog steevast afgeprijsd met de ‘35% weggooien is zonde korting-sticker’. Deze sticker wordt voor 10 uur ‘s ochtends op producten geplakt en zorgt ervoor dat ze de hele dag met een vaste korting verkocht worden.
De test past in het duurzaamheidsbeleid van Albert Heijn en wil de voedselverspilling helpen verminderen. Om dat doel te bereiken werkt het bedrijf ook al samen met de voedselbanken en met Instock, een restaurant dat kookt met gered voedsel.