Winkels zijn voor beleving, online is voor de boodschappen. Dat is de nieuwe strategie van Albert Heijn (en mogelijk ook Delhaize) volgens Ahold Delhaize-topman Wouter Kolk. Hij wil naar minder winkels, die dan eerder gaan dienen als eetplekken en bezorgpunten.
Geen duizend winkels meer
“Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim duizend winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor een snelle bezorgingsservice gebruikt worden”, zegt Kolk in een interview met FD.
Ahold Delhaize gaat onder het bewind van zijn nieuwe Hoofd van Ahold Delhaize Europa en Indonesië voor de ‘long tail’: dat betekent dat de fysieke winkelruimte een beperkt assortiment voert met de meest relevante of gevraagde producten, terwijl de rest van het aanbod online te vinden. Zo komt er in de supermarkten ook meer ruimte vrij voor beleving, en die wil Kolk invullen met “eethoeken, veel meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging”.
Traditionele kruidenierswaren en supermarkten verdwijnen
Traditionele kruideniersproducten, zoals schoonmaakmiddelen en dierenvoeding, zullen (gedeeltelijk) uit de rekken verdwijnen en plaats maken voor andere Ahold Delhaize-formules, zoals Gall & Gall of Etos. Kolk wil het over een andere boeg gooien, omdat de klassieke supermarkten hun bezoekersaantallen zien dalen. Bij Albert Heijn gaan ze er vanuit dat de supermarkten onder de markt zullen presteren, een trend die wordt bevestigd door GfK: in 2016 kreeg AH nog 88% van alle Nederlandse huishoudens over de vloer, dit jaar zou dat minder dan 80% zijn.
De franchisevestigingen doen het weliswaar beter dan de eigen supermarkten, maar ook die krijgen steeds meer concurrentie van andere formats, waaronder gemakswinkels zoals de eigen AH to go, en e-commerce.
Albert Heijn gaat voor horeca en foodservice
De supermarkten moeten dus “een andere functie” krijgen, aldus de topman: hij wil er “eet- en bezorgcentra” van maken en start met eigen keukens die warme maaltijden moeten bereiden. In eerste instantie gaan die eetconcepten buiten de bestaande supermarkten open. Al begin 2019 gaat zo’n eerste keuken open in Amsterdam. “De supermarktsector in Nederland heeft een omvang van 38 miljard euro. Als ik de buitenhuismarkt erbij betrek, hebben we het ineens over een markt van 65 miljard”, klinkt de redenering.
Verder wil AH zijn thuisbezorgingsdiensten uitbreiden: zowel de nieuwe warme maaltijden als de boodschappen moeten sneller bij de mensen thuis geleverd worden. Daarom wil Kolk laten leveren door maaltijdkoeriers zoals Deliveroo en Thuisbezorgd. Die moeten op termijn ook B2B, zoals lunches voor kantoren, gaan bezorgen voor AH.
Expansie in buitenland via “moderne relaties”
In het buitenland heeft de nieuwe topman evengoed ambitieuze plannen: in de Benelux en Oost-Europa staat Ahold sterker, maar in de landen daartussen ziet Kolk nog heel wat potentieel, aangezien vooral discounters Aldi en Lidl daar sterk vertegenwoordigd zijn. Ook in de rest van Europa gaat Ahold Delhaize nog voor expansie, bij voorkeur door middel van “modernere relaties” met andere spelers, zoals “een joint venture, online samenwerking, een inkoopcombinatie of een aandeel in elkaar nemen”.
Delhaize wordt in het interview niet bij naam genoemd, maar als overkoepelend hoofd voor Ahold Delhaize zal de visie van Kolk op de supermarkt van de toekomst vast ook daar doorsijpelen.