Albert Heijn toont voortaan op een wereldkaart waar zijn huismerkproducten vandaan komen. Zo wil de supermarktketen tegemoet komen aan de toenemende vraag naar transparantie.
‘Due diligence’-aanpak
Albert Heijn heeft op zijn website een nieuwe wereldkaart gezet, waarop de oorsprong van de AH-huismerkproducten te zien is. Het gaat concreet om meer dan 1200 locaties waar de laatste stap in het productieproces wordt uitgevoerd. Consumenten kunnen ook per land, productgroep en leverancier naar de herkomst van de producten zoeken. Geleidelijk wordt de informatie op de kaart verder uitgebreid met herkomstgegevens van verse producten zoals groente, fruit, zuivel, vlees en vis.
De supermarktketen noemt het een volgende stap in ketentransparantie. Zo werd eerder al blockchain geïntroduceerd om de herkomst van sinaasappelsap en eieren te traceren. Begin dit jaar publiceerde Albert Heijn nog zijn ‘due diligence’-aanpak, die zegt hoe de supermarkt potentiële en daadwerkelijke nadelige gevolgen voor mens en milieu identificeert en aanpakt.