Albert Heijn heeft een proefproject opgestart met een ‘rustig-aan-kassa’. De supermarktketen geeft daarmee gehoor aan de verzuchtingen van klanten die net niét snel willen winkelen en graag tijd maken voor een praatje aan de kassa.
Voor ieder wat wils
Mensen de kans geven om hun boodschappen op het gemak in te pakken en af te rekenen, dat is het uitgangspunt van een nieuw soort kassa waarmee Albert Heijn experimenteert in enkele Nederlandse filialen. Aan de ‘rustig-aan-kassa’ hoeven klanten zich niet opgejaagd te voelen door de tijdsdruk die elders geldt en is er tijd voor een praatje of hulp met inpakken, aldus Albert Heijn. Het concept wordt eerst twaalf weken uitgetest en kan daarna in nog meer filialen geïntroduceerd worden.
Het experiment is een apart, maar krachtig signaal in tijden waarin supermarktketens vooral komaf willen maken met lange wachtrijen -en tijden aan de kassa. Wereldwijd openen online retailgiganten als JD.com en Amazon ‘kassaloze’ supermarkten en dichter bij huis pakt Spar Colruyt Group files aan de kassa aan met een app om contactloos te betalen. De langzame kassa wil nieuwe technologieën om het afrekenproces te versnellen ook niet vervangen, is te horen bij Albert Heijn: “Er is voor ieder wat wils: een snelle zelfscankassa, een normale kassa en een langzame kassa.”
Het zijn overigens niet enkel oudere klanten die het experiment toejuichen: in Albert Heijn Oosterhout sluiten alvast ook veel jonge mensen aan in de rij, om te genieten van een praatje of even tegen de stroom in te gaan en niét meteen de zelfscankassa op te zoeken.