Albert Heijn start met een nieuwe test om de impact van het voedselkeuzelogo Nutri-Score op het consumentengedrag na te gaan. De komende zes weken zal de supermarktketen het logo bij 2000 producten op de website plaatsen.
Effect meten
Met de test wil Albert Heijn nagaan of klanten producten filteren op basis van het voedselkeuzelogo, of ze het concept duidelijk vinden en of ze hun aankopen ook aanpassen op basis van de geboden informatie. Bij 2000 producten uit de categorieën frisdrank, sappen, siropen en zuivel zal de supermarktketen het logo online plaatsen. De test loopt in samenwerking met wetenschappers van verschillende universiteiten en loopt tot 25 juni.
Toch krijgen niet alle klanten de Nutri-Score te zien op de website: een deel van de test om na te gaan of het label invloed heeft op consumentenbeslissingen, houdt in dat er een A/B-testing wordt gebruikt. Sommige consumenten krijgen het voedingslabel wel te zien, andere niet, legt woordvoerder Ronald van der Aart desgevraagd uit aan de RetailDetail-redactie.
Albert Heijn deed eerder al een proef met Nutri-Score in een filiaal in Den Haag. De supermarktketen is positief over het label – mede door de goede ervaringen van zusterbedrijf Delhaize in België – en hoopt “zo snel mogelijk te kunnen starten met de implementatie.”
Nutri-Score geeft met een kleur en lettercode aan welke producten binnen een productgroep gezonder zijn dan andere. Het label werd al in diverse Europese landen (waaronder België, Duitsland en Frankrijk) geïntroduceerd. Ook Nederland heeft al gekozen voor het logo, al wil de bevoegde staatssecretaris nog een aantal aanpassingen doorvoeren. Verwacht wordt dat Nederland midden volgend jaar Nutri-Score officieel zal invoeren.