Albert Heijn test een app die je optimale looproute berekent aan de hand van je boodschappenlijstje. Vanaf 7 mei loopt de proef in een AH-supermarkt in Hoofddorp.
AH wijst klanten de weg
Klanten zullen vanaf mei bij Albert Heijn in Hoofddorp van indoor navigatie gebruik kunnen maken om zo snel en efficiënt mogelijk hun boodschappenlijstje af te werken, schrijft iCulture: een app, ontwikkeld in samenwerking met Philips en Aisle411, wijst hen de beste weg naar alle producten in de winkel.
Vandaag is het al mogelijk om in de Appie-app je boodschappenlijst te sorteren volgens looproute in je gekozen supermarkt, maar deze navigatie-app gaat nog een stap verder: als een soort Google Maps zie je de te lopen weg. Het zou je ook tonen waar producten in het rek staan, zodat je niet meer hoeft te zoeken of medewerkers ernaar hoeft te vragen.
De toepassing werd eerder al getest in twee Amerikaanse supermarkten en in Dubai bestaat een supermarkt waar een soortgelijke app klanten niet alleen hun ideale looproute toont, maar ook toelaat om producten meteen te scannen. Albert Heijn houdt het voorlopig alleen op de wegwijzer.
Nieuwe data- en promotietool
Het proefproject loopt een aantal maanden, waarna het geëvalueerd zal worden. Of de app shoppen echt zoveel efficiënter zal maken, of eerder net omslachtiger, is nog maar de vraag. Zeker is wel dat de tool vooral voor Albert Heijn zelf interessant kan zijn: door precies te weten hoe klanten lopen (en onder meer ook waar ze stilstaan), krijgt de foodretailer een schat aan nieuwe data.
Via de route-app is het ook mogelijk om consumenten pushberichten te sturen rond aanbiedingen of aangepaste content als ze langs een bepaald rek of een bepaald product komen. Het zou zelfs mogelijk zijn om consumenten bewust langs bepaalde categorieën te sturen, denk maar aan impulsproducten zoals snoep of chips, tipt iCultuur. Albert Heijn reageert echter dat mensen dan het vertrouwen verliezen en het hen daar niet om te doen is.