In tien districten of gemeenten in de Antwerpse rand bezorgt Albert Heijn voortaan aan huis, vanuit een hub in Turnhout. De retailer houdt de bezorgkost laag: “Hiermee gaan we de markt openbreken”, zegt general manager Raf Van den Heuvel.
“Een straffe propositie”
85.000 huishoudens in de Antwerpse districten Berchem en Wilrijk en de gemeenten Aartselaar, Borsbeek, Edegem, Hemiksem, Hove, Kontich, Lint en Mortsel kunnen als eersten in België kennismaken met de bezorgdienst ‘Albert Heijn aan huis’. Een bestelling kan geplaatst worden via de website of de gloednieuwe app van de retailer.
Bestellingen hebben wel een minimumbedrag 50 euro, maar de leverkost bedraagt nooit meer dan 5 euro en de prijzen online zijn identiek aan de prijzen in de winkel. 7000 sku’s zijn beschikbaar en de levertijd is op 30 minuten nauwkeurig, zodat klanten nooit lang hoeven te wachten op de bezorger. Op 5 augustus worden de eerste boodschappen geleverd. Enkel op zondag levert Albert Heijn niet.
De retailer wil bezorgen aan huis heel toegankelijk maken, zegt Van den Heuvel: “Momenteel moet je als Vlaming toch flink wat geld betalen als je je boodschappen thuis bezorgd wil krijgen. Net als bij de lancering van onze winkels in België, willen we opnieuw met een hele straffe propositie naar de markt komen. Je weet dat wij in al onze winkels dezelfde prijzen hanteren, en die zijn zeer, zeer scherp. Die lijn trekken we ook online door: dat is de transparantie waar Albert Heijn in België voor staat. Ik ben er best trots op dat we dat kunnen waarmaken.”
‘Online eerst’ aanpak
Vijf euro is inderdaad een zeer scherpe bezorgkost, en “Ook het minimale bestelbedrag valt goed mee. Ik denk echt wel dat we hiermee de markt gaan openbreken. Ik geloof ook dat dit het merk Albert Heijn en onze fysieke winkels gaat versterken: we gaan klanten bereiken die voor het eerst in aanraking komen met ons merk. In gemeenten als Mortsel, Edegem, Lint of Hove zijn we vandaag nog niet met fysieke winkels actief. Dit is een unieke kans voor ons om een ‘online eerst’-strategie te hanteren in die gebieden. Wees maar zeker dat er straks nog wel winkels zullen volgen – en dan staat ons merk er al, dan zijn de klanten al bekend met onze producten. Dit gaat dus hand in hand met de fysieke expansie. Honderd winkels, dat blijft de ambitie.”
Kan een bezorgdienst met een ‘fee’ van 5 euro wel rendabel zijn? “We willen met een leefbare propositie naar de markt komen. We zijn een beursgenoteerd bedrijf. We moeten winst maken, anders houdt het op.” Het project start in het Antwerpse, maar het is geen test, benadrukt Van den Heuvel. Een uitrol komt er zeker: “De regio waar we starten is bovendien niet zo klein: daar woont toch een massa volk. We willen eruit leren, kijken we of we moeten bijsturen in de manier waarop we dit doen. Maar dàt we het doen, staat als een paal boven water.” Wanneer het project naar andere regio’s uitbreidt, kan de topman nog niet zeggen, maar: “De ambitie is groot.”
Zichtbaar in het straatbeeld
Hoe het project praktisch verloopt? Het Home Shop Center van Albert Heijn in Eindhoven levert de Belgische thuisleveringen aan de hub in Turnhout, uitgebaat door logistieke partner Cornelissen Groep. Van daaruit vertrekken bestelwagens naar de klanten. “In het straatbeeld zal Albert Heijn heel zichtbaar worden. Dat doet wel iets voor onze merkbeleving in Vlaanderen.” In België zullen de bestelbusjes er anders uitzien dan in Nederland: ze dragen de slogan ‘Albert Heijn aan huis’. Naarmate de bezorgdienst opschaalt, zullen er bijkomende lokale hubs volgen.
Dit is een goed moment om thuisleveringen te lanceren, denkt de retailer. “Je merkt dat er veel draagvlak is. Alles wat online en e-commerce betreft, is vandaag aan het boomen, of het nu food is of non-food. Wat we nu lanceren, met Albert Heijn aan huis, betekent een forse uitbreiding van onze online activiteiten. Dit wordt veel groter dan wat onze ‘Pick Up Points’ vandaag betekenen.” Dat blijkt ook uit de reacties van klanten: toen Albert Heijn in februari de komst van thuisleveringen in België aankondigde, konden geïnteresseerden zich inschrijven voor meer informatie en dat hebben ze ook massaal gedaan. Alle aangemelde fans die in één van de tien gemeenten of districten wonen, kregen deze ochtend de kans om ‘als allereerste’ een bestelling te plaatsen, met een cadeautje er bovenop.