Albert Heijn gaat eind dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe vestiging openen in Hasselt, ondanks de fusie met Delhaize. De nieuwe supermarkt komt in het winkelcentrum Quartier Canal, dat 280 nieuwe banen moet creëren.
Eerste filiaal sinds fusie
Het gaat over een winkelcentrum op de Gouverneur Verwilghensingel aan de rand van de stad, waar een pand van drie verdiepingen komt met ruimte voor enkele winkels. De bouwvergunning is vorige maand al afgeleverd door het stadsbestuur van Hasselt en het braakliggende terrein tussen BMW-garage Van Osch en horecagroothandel Metro is bouwklaar gemaakt.
Dat er in het pand ruimte is gemaakt voor een vestiging van Albert Heijn, is enigszins verrassend te noemen: in de aanloop naar de fusie met Delhaize werden enkele werven van Albert Heijn stilgelegd en gingen een aantal winkelovernames niet door. Het leek er dan ook op dat de Nederlandse keten zijn expansie in België ging stopzetten, om niet in het vaarwater te komen van Delhaize. Nu de fusie bijna volledig is afgerond, komt er blijkbaar toch opnieuw leven in de zaak bij Albert Heijn België. Of er ook nog andere winkels in de steigers staan, is niet geweten, maar die kans is zeker niet onbestaande.
“Meerwaarde voor de stad”
Oorspronkelijk was er in het nieuwe pand in Hasselt nochtans geen ruimte voor retailers, want in de eerste bouwvergunning die in augustus 2016 werd afgeleverd was er enkel sprake van ambachtelijke bedrijven en kmo’s. Op 12 januari van dit jaar werd echter een bestemmingswijzing doorgevoerd, waardoor er op de eerste verdieping plots 4.500 m² retailruimte vrij kwam. Ook Kruidvat zou daar een plaatsje krijgen.
Gisteren werd ook nog een milieueffectrapport publiek gemaakt, met als doel ook retailruimte te kunnen creëren op de tweede en de derde verdieping. “We hebben er hard aan gewerkt”, zegt projectverantwoordelijke Maarten Lexis van Telim, “en eindelijk liggen de plannen voor. We hebben op de begane grond een parking voor 325 wagens waar we een ‘eye catcher’ voor Hasselt bovenop zullen bouwen. Het winkelcomplex bereiken, kan uitsluitend via de ventweg van de Singel. Wegrijden gebeurt langs de Scheepvaartkaai. Dat is grondig bestudeerd en mag geen verkeersproblemen opleveren.”
In het milieurapport wordt gewag gemaakt van enkele kleine problemen en op vlak van gebruikswaarde, perceptie en belevingswaarde wordt zelfs een sterke verbetering verwacht ten opzichte van de huidige toestand. “In het geheel streven we naar een hoogwaardig gebouw dat een meerwaarde voor de stad zal zijn en zeker geen enkele bedreiging voor de handel in de binnenstad zal vormen.” In dat opzicht wordt ook meteen duidelijk gemaakt dat de Kruidvat in het centrum van de stad gewoon blijft bestaan.
Unizo Limburg is niet helemaal gelukkig met de komst van het winkelcentrum en stelt zich vooral vragen bij de vestiging van Kruidvat. “Volgens onze visie past een locatie aan de Ring van Hasselt niet in een kernversterkend beleid en hoort zo’n type winkel in de binnenstad thuis. Maar uiteindelijk is het aan de stad Hasselt om daar een beslissing over te nemen”, aldus gedelegeerd bestuurder Bart Lodewyckx van Unizo Limburg.