Ondanks inspanningen om de eiwittransitie te stimuleren, groeit de verkoop van plantaardige eiwitten minder dan verwacht bij Albert Heijn. Het aandeel is vorig jaar zelfs licht gedaald. De retailer ziet twee grote uitdagingen.
“Ambitie vrijwel niet haalbaar”
Albert Heijn had zich tot doel gesteld dat 47% van de verkochte eiwitten plantaardig zou zijn in 2024, maar de retailer kwam niet verder dan 44,2%, blijkt uit het zopas gepubliceerde duurzaamheidsverslag. Dat is een verrassende daling: in 2023 bedroeg het aandeel nog 44,5%. “Hoewel het assortiment is gegroeid en we veel doen om de eiwittransitie te stimuleren, groeit de verkoop van plantaardige eiwitten minder snel dan verwacht”, zegt de retailer. Dat betekent dat de eerder geformuleerde ambitie van 50% in 2025 “vrijwel niet haalbaar” is geworden. Of de doelstelling van 60% in 2030 dan wél realistisch is, blijft een open vraag.