Supermarktketen Albert Heijn en ’s werelds grootste chocoladeproducent Barry Callebaut stappen in het Open Chain platform van Tony’s Chocolonely. Zo willen de drie bedrijven samenwerken aan een slaafvrije chocolade.
Traceerbare, slaafvrije cacao
De supermarktketen is de eerste om zich aan te sluiten bij het Open Chain platform, meldt een trots persbericht. De Ahold Delhaize-dochter verbindt zich ertoe traceerbare cacao in te kopen voor haar merk Delicata en een hogere prijs te betalen bij de partnercoöperaties van Tony’s Chocolonely in Ghana en Ivoorkust.
“We willen een verschil maken. Daarom vinden we het belangrijk om structureel bij te dragen aan een beter leven voor cacaoboeren. Alle Delicata-chocoladeletters en repen van Albert Heijn zijn sinds 2010 als eerste UTZ-gecertificeerd. Nu zetten we een belangrijke volgende stap om te komen tot een transparante en duurzame cacao-keten”, zegt vicepresident Henk van Harn. De receptuur en smaak van Delicata blijven wel onveranderd, bezweert de keten.
Oproep aan de sector
Barry Callebaut zal hieraan meewerken door deze cacao doorheen het hele productieproces gescheiden te houden van ‘gewone’ chocolade. “Het is fantastisch om onze krachten te bundelen met impactbedrijf Tony’s Chocolonely en Albert Heijn, de grootste supermarktketen van Nederland. Samen zetten we een grote stap om duurzame chocolade de norm te maken in 2025”, vult CEO Antoine de Saint-Affrique aan. Hij noemt het ook “Een belangrijke stap voor de sector”.
De drie bedrijven lanceren dan ook een oproep aan de chocoladesector om een einde te maken aan slavernij op de cacaoplantages, waartoe zelfs vandaag ook nog steeds kinderen gedwongen worden. “Extreme armoede is de grondoorzaak van de sociale misstanden in de cacao-industrie”, meent Tony’s Chocolonely, en kan alleen opgelost worden als bedrijven een eerlijke prijs krijgen voor hun producten. Om dat doel te bereiken stelt het merk ook een aantal tools gratis ter beschikking, zoals Tony’s Beantracker of het ‘Child Labour Monitoring and Remediation System’.
Tony’s Chocolonely werd in 2005 opgericht door geschokte journalisten, toen ze ontdekten dat heel wat chocolade steunt op plantages waar kindslaven werkten. Sinds kort is het Amsterdamse bedrijf het grootste chocolademerk in Nederland.