Geen eigen website
Albert Heijn kiest dus niet voor een eigen website om de online winkel te lanceren, maar wel voor het platform van Tmall. Daar krijgt het immers direct toegang tot een groot klantenbestand. Veel van de producten van Albert Heijn worden tegenwoordig al doorverkocht via Taobao, die andere marktplaats van Alibaba, maar dan wel aan een serieuze meerprijs. Ook de prijzen in de webshop van Albert Heijn zijn een stuk hoger dan die in de supermarkt.
Albert Heijn hoopt met de start van de eigen shop dat het geld opnieuw bij het bedrijf zelf terecht komt. Bovendien kan het zo ook meer controle uitvoeren op wat er verkocht wordt. “Dit initiatief past in de ondernemersgeest binnen ons bedrijf, en in de voortrekkersrol die we hebben met onze online activiteiten“, zegt een woordvoerder van Ahold tegenover Het Financieele Dagblad.
Begin september was er ook al even een webshop van Albert Heijn op Tmall te vinden. Daar werden vooral producten van het eigen huismerk, producten van Etos en babypoeder van Nutrilon verkocht. Die shop werd echter al snel terug offline gehaald, maar nu is Albert Heijn blijkbaar klaar voor een echte Chinese expansie.