Vandaag beleeft de nieuwe bezorgdienst “Albert Heijn op ’t werk” zijn Belgische lancering. De retailer richt zich hiermee op de zakelijke markt: zelfstandige ondernemers, vrije beroepen en kmo’s.
Vertaalslag naar zakelijke markt
Met de nieuwe dienst zet de Nederlandse foodretailer nieuwe stappen in zijn online expansie in België. De service richt zich voor alle duidelijkheid tot bedrijven en ondernemers, niet tot medewerkers die de boodschappen voor het gezin op kantoor willen laten leveren. Het gaat om bedrijfsaankopen, op factuur. Betalen kan achteraf, al dan niet per domiciliëring.
“Het is een vertaalslag van onze bezorgdienst Albert Heijn aan huis, richting zakelijke markt”, zegt Raf Van den Heuvel, algemeen directeur België. “We mikken niet op de multinationals, eerder op kmo’s, vrije beroepen en zelfstandige ondernemers. We hanteren dezelfde voorwaarden en prijzen als die voor de consument: een bezorgkost van vijf euro en een minimum bestelbedrag van vijftig euro.”
Aanbod sterk opgedreven
Albert Heijn op ’t werk bezorgt in dezelfde 169 postcodes als Albert Heijn aan huis, vanuit dezelfde logistieke keten. Dezelfde bestelwagen bezorgt mogelijk dus zowel bij bedrijven als particulieren. Ook het assortiment is identiek: “We hebben achter de schermen hard gewerkt om enkele ontbrekende schakels in te vullen en het aanbod op te drijven tot 10.000 SKU’s. Daarmee komen we tegemoet aan een veel gehoorde vraag van onze klanten.” Het gaat om een significante uitbreiding: bij de start van de bezorgdienst, in de zomer van 2020, had de retailer 7000 referenties beschikbaar online.
De nieuwe dienst is echter geen kopie van de dienst Albert Heijn Zakelijk, die al enige tijd in Nederland bestaat: “De Vlaamse markt zit toch net iets anders in elkaar. We starten, en we gaan leren. Wat hebben die klanten nog meer of anders nodig dan consumenten? Dat zal ook anders zijn dan in Nederland.” Ook de online propositie van AH naar consumenten is immers niet identiek aan die in Nederland, ze is afgestemd op de lokale behoeften.
Algemeen zit het bezorgen van de online boodschappen overigens mooi op plan, zegt Van den Heuvel. “We merken appetijt bij de consument en we schalen op. We kunnen vandaag al 52% van de Vlaamse huishoudens beleveren en er zitten alweer nieuwe gebieden in de pijplijn.”