Met AH Terra lanceert Albert Heijn een eigen merklijn van wel 200 plantaardige producten in uiteenlopende categorieën. De retailer wil een voorloper blijven in de eiwittransitie, zegt CEO Marit van Egmond.
Grote ambities
Deze week lanceert Albert Heijn het nieuwe plantaardige huismerk AH Terra: het aanbod telt zowat 200 producten, waarvan 58 nieuwe, in uiteenlopende productcategorieën. Daarbij zitten plantaardige zuivel voor in de koffie, hummus, groentespreads, plantaardige kaas en vleeswaren, plantaardige vleesvervangers, plantaardige mayonaise, margarine, borrelhappen en plantaardige garnalen. Ruim een kwart van het assortiment is een Prijsfavoriet.
Dit assortiment wordt de komende tijd nog verder uitgebreid. De retailer heeft immers grote ambities om een positieve bijdrage te leveren aan de eiwittransitie: in 2025 wil Albert Heijn dat de helft van de verkochte eiwitten van plantaardige oorsprong zijn, in 2030 moet dat 60% worden.
“Met de introductie van eigen merklijn AH Terra wordt plantaardig eten en drinken nog makkelijker”, zegt Van Egmond. “De producten zijn lekker, betaalbaar en van topkwaliteit. Voor iedere maaltijd is er een plantaardig alternatief beschikbaar; ontbijt, lunch, diner of tussendoor. Als iedereen al een dag per week plantaardig eet, kan er een enorme stap worden gemaakt in de eiwittransitie.”